söndag 9 mars 2014

Redigeringsjobb

Idag är det söndag och vi har för ovanlighetens skull bokskrivarcirkeln här hemma. Beror på att vi kom hem från Skåne sent igår kväll (släktkalas). Samt på att jag ska vara med på Egenutgivarnas årsmöte i eftermiddag. Jag hann redigera bara en liten stund, sedan var jag ikapp dotter Caroline. Hon kommenterar min tredje del i serien om Ön i sin iPad, vilken jag då lånar för att kunna jämföra med min wordtext.

Caroline är mycket språksäker och har även god blick för när det passar med nytt stycke och vilket som är lämpligast av tankestreck, semikolon och kolon. Eller när det kanske räcker med komma. Eller bör vara ny mening. Och så vidare. Det är mycket sällan jag inte rättar mig efter hennes råd.

Vi hade en liten diskussion alla fyra angående när man ska särskriva och inte vad gäller alla dessa vanliga ord. Började med att Caroline anmärkt på att jag skrivit i morgon som ett ord. Bådadera är korrekt fann vi ut, men bäst ändå att hålla sig till särskrivning eftersom det i vissa fall är mer riktigt.

En allmän regel för särskrivning eller inte - som dock har undantag - är att om betoningen ligger på första ordet ska det andra hänga på som en svans utan något att säga till om. Men ligger betoningen på det andra ordet, får det utrymme omkring sig för att visa upp sin betydelse. Jämför till exempel återigen och alltför med framför allt och allt mindre.
Exempel på undantag som ska skrivas ihop är: dessutom, eftersom, alltigenom, häromkvällen, ihop, överallt. Även isär ska skrivas ihop!
Allt som oftast, före detta, rent ut ska skrivas isär.

* * *

Idag är det egentligen hemskt att sitta inomhus. Våren smyger sig på här utanför köksfönstret; med lätta fötter tassar hon runt och sprider nytt liv och färg åt den urblekta trädgården. Jag har i alla fall hunnit med en härlig skogsrunda på förmiddagen, en och en halv timme lång. Bjuder på några foton för att visa hur fantastiskt privilegierad jag är som har daglig tillgång till denna underbara skog.



 Blek vårsol, så annorlunda mot höstens skärpa.


Småländsk myr... Ser ni rovfågeln som kretsar i skyn?


Tallskogen trivs i lite högre belägna partier.

4 kommentarer:

  1. Jag håller inte riktigt med Carolines sätt att använda semikolon och kolon men i övrigt kan jag hålla med att hon är språkligt begåvad. Numera gör hon alltid en realtidskorrektur av mina blogginlägg. Det är både störande och praktiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, kan precis tänka mig kombinationen störande + praktiskt... :)

      Radera
  2. Intressant regel med betoning och svans.
    Den hade jag inte hört talas om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I ärlighetens namn så var det ju Caroline som hittade detta på nätet. Jag har glömt källan (Språkrådet??) men den lät vederhäftig. Svansen var dock mitt eget påfund, måste ju ha något för minnet att hänga upp det på.

      Radera