söndag 16 mars 2014

Livsamplituder och musikens läkande effekt

Vårmorgon. Söndagsmorgon. Har just varit på dagens första hundpromenad. Som vanligt fyller jag först på fåglarnas automater, njuter av deras tacksamma sång från trädgårdens träd och buskar, tar det i alla fall som ett tack. Sen på med de heltäckande hörlurarna och låter min favoritmusik strömma in i öronen, skölja runt i skallen och tvätta bort alla rester av misshumör...

Känner mig så himla glad! Har så mycket att vara tacksam för, att glädjas åt. Mitt liv har fått ökade amplituder det senaste året. Dalarna är djupare men höjderna sträcker sig mot himlen. Nästan manodepressivt. Men bara nästan för min totala mentala hälsa är nog bättre än på länge.Kanske än någonsin?

Till en liten del kanske detta beror på att jag återupptäckt musiken. Hur den kan påverka sinnesstämningen på ett så markant sätt, i alla fall när det gäller mig. Tror att den filtrerar bort diverse smolk och lyfter upp renade känslor till medvetandets yta. Förstärker vad som redan finns där, men som jag kanske inte riktigt själv orkar leta upp. Olika sorts musik passar för mina olika humörtyper, men jag kan också lyckas vända på det, få humöret att styras av musiken.

Används detta i medicinens tjänst, undrar jag. Likaväl som man har ljus-rum mot depressioner borde man kunna ha musikrum med samma funktion. Viktigt då vore att ha tillgång till en spellista som den sjuke njöt av i en period av mental hälsa. Själv har jag sparat några av mina favoriter i en egen fil i min iPod, benämnd just Mina favoriter. Där finns 55 låtar av så olika musiker som: Cat Stevens, Biffy Claro (God and Satan fr.a), Blood Sweat & Tears, Genesis, Elton John, Georg Harrison, Gilbert O´Sullivan, Eagles, Paul MacCartney, 30 Seconds to Mars (Closer to the edge och This is war), Sky Sailing (Brielle och Sailboats), Owl City, Beatles, Simon & Garfunkel, Pugh Rogefeldt (Storseglet, Långsamma timmar, Vandrar i ett regn, Finns det lite stolthet kvar)  och Linkin Park (New Divine). Där kunde jag nu också lagt till de för mig nya Imagine Dragons. Bara namnet! Har fått upp ögonen för denna grupp tack vare Facebooktips från goda vännen Caroline Hurtig.

Men nu vet ni det, mina anhöriga (framför allt Caroline och Anna som båda följer min blogg): om jag någon gång i framtiden skulle sjunka ner i depressionens gyttja, så sätt på mig heltäckande hörlurar, leta upp Mina favoriter i min iPod, höj volymen och kör igång!



Något annat som piggar upp är de älskade husdjuren. Bara att se Tessi och Poca dela säng kan höja humöret flera grader! Det syns tydligt vem som är herre på täppan och vem som ligger där av nåder. Bergsäkert var hunden där först, men det hjälper inte när Poca vill testa nya sovplatser och sovställningar.

Har du någon favoritmusik att tipsa om (har frågat förut men gör det igen)?

4 kommentarer:

  1. Har ingen favvismusik men jag kopierar gärna din =)
    Djuren är ju för söta. Här är det väl ingen strörre skillnad på storlek. Men även om Tessi varit större så har väl Pocca mer "attityd" hahaha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har aldrig sett att Poca lagt sig så hos Freja, men det kan ju vara att det då helt enkelt inte finns någon plats kvar...

      Radera
  2. Jag läser oxå din blogg ju! Blir bara inte av att jag kommenterar så mkt...
    Mumford and Sons är bra tycker jag, om jag inte redan tipsat om dom :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, nu lockade jag fram dej :) Mumford and sons ska jag genast testa! Aldrig hört talas om vilket inte säger mycket på en som sällan lyssnar på musikkanaler annat än Gold.

      Radera