måndag 10 mars 2014

En fiskodlares olycka

Idag har hela dagen gått åt till att besöka en stackars fiskodlare för att ta prover på inte mindre än sextio fiskar. Odlingen är spärrad för in- och utförsel av fisk, levande såväl som död. Anledningen är att de har en visserligen mycket låg, men ändock (ska väl inte särskrivas... ) en onormal dödlighet på lax kläckta ifjol. Är nu decimeterlånga. Meningen var att dessa små firrar skulle få flytta utomlands, till Tyskland minsann. Släppas i något tyskt vattendrag och leva ett fritt liv tills de eventuellt hade fallit offer för någon ivrig sportfiskare.

Förra veckan var jag där för att utreda orsaken till dödligheten. Tog en del prover som skickades in till SVA (Statens Veterinärmedicinska Anstalt). Där ansåg labbfolket att det inte gick att utesluta en virussjukdom som Sverige är officiellt fri från. Följden blir då att odlingen spärras av Jordbruksverket och uppföljande prover tas.

Som fiskhälsoveterinär är det inte ofta jag råkar ut för detta, faktiskt första gången för mig personligen. Men jag vet ju vad jag ska göra. Virusprov på fisk går till så att man tar mm-stora bitar av hjärta, mjälte och njure (fisk har bara en njure). Bitarna stoppas i provrör med en näringslösning i som virusarna gillar. Man samlar prover från tio fiskar per rör, poolar som det heter. Jag tog prov på inte mindre än 30 laxar, 20 regnbågslaxar och 10 öringar. Så jag har varit Dödens ängel idag... Kanske ska tillägga att jag söver ihjäl dem.

Nu måste vi vänta i 2 veckor innan labbet kan fria från alla misstankar. Fälla kan gå snabbare, men det är rätt osannolikt att det är denna virusinfektionen - hur den skulle hittat till odlingen är ofattbart. Men om det är så, kommer all fisk att avlivas, odlingen saneras och sen får de börja från början. Eller ge upp och ägna sig åt annat... Men eftersom det är en s k epizooti så får de ersättning från Jordbruksverket.

* * *

Dagens solnedgång är alldeles färsk, vilken vårdag det har varit idag! Underbar! Plus 15 grader enligt bilens termometer...


1 kommentar:

  1. Faktiskt väldigt intressant att höra om fiskarnas hälsa. Det är nog inte många som vet att även fiskar behöver veterinärbesök/hjälp. När jag säger att min syster är fiskveterinär, tittar folk oförstående på mej. Men det borgar för god fisk (av god kvalité) på tallriken. Mycket viktigt anser jag! Sen beror det på om man kan tillaga fisk eller inte. Om den verkligen blir GOD på tallriken alltså=)

    SvaraRadera