tisdag 11 mars 2014

Dags att dikta igen...

Kanske var det den bitterljuva vårsolen som gav mig inspiration att ännu en gång dikta ihop några rader som eventuellt ska ingå i ett av mina bokmanus, ni vet det manus man tänker på som Boken med stort B. Mästerverket. Det som inte är egentligen påbörjat, bara sparar bitar till det än så länge. Rätt lösa idéer.

Så här ungefär tänkte jag i skogen... Tänk er nu tallarnas sus, en ensam koltrasts mörka stämma och vindlande melodi, solen som silar ner genom trädtopparna, några vita ullmoln som leker på den blå himlen...

   Du lever i Verkligheten
                                                                jag lever i en magisk värld
   Du har villa, bil och trädgård
                                                               jag har min skog som håller mig uppe
   Du beskär, rensar och klipper
                                                               jag kramar träd, letar troll; drömmer

   Du räknar kronor och ören
                                                              jag räknar stjärnor - ger upp vid hundra
   Du är där ...
                                                              jag är här ...
                                                             Jag behöver dig, saknar dig så
   Behöver du mig?
                                                           
                                Porten mellan våra världar är ogin och vrång
                                           Men när den släpper förbi mig - alltför sällan
                                  Möts du och jag ... och blir oskiljaktiga vi 
                                                Önskar tiden kunde stanna just här och nu     
   



                                                               

5 kommentarer:

  1. Jättefin. Jag tror mig förstå vad den handlar om, men jag kan ha fel också. Den berör mig verkligen :)

    SvaraRadera
  2. Varför tar jag åt mej av vissa delar??? Beskär, räknar pengar...Fast jag kan se trollen i skogen =)

    SvaraRadera
  3. Haha så snabba ni är båda två! Den ena sent i säng den andra tidigt uppe... Hade så smått tänkt dra tillbaka inlägget i morse men nu får det väl stå kvar. Är så omöjligt att själv se om det är uselt eller läsvärt :)

    SvaraRadera
  4. Den var fin tyckte jag :)
    Kände igen mig även om troll och stjärnor får betyda något annat för just mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant att alla kan tolka texten ur sin egen situation... Perfekt.

      Radera