onsdag 19 mars 2014

Att sälja sin bok

Jag har ryckt upp mig en aning på sistone vad avser marknadsföring - det mest ointressanta och jobbiga i egenutgivningen tycker jag. Detta har jag gjort:

Vi har ett sockenblad som trycks i knappt 2000 ex. Delas ut gratis i lådorna i trakten. I det senaste numret finns en annons om Porten, min första bok alltså. Där beskriver jag den som en roman med magiska och veterinära inslag... Aktar mig lite för ordet Fantasy. Pris 225:- bara att ringa. Räknar då med att inte behöva skicka, vilket kostar 45 kr extra (Postens gröna vadderade kuvert mellanstorlek). Denna annons kostade 300:- en bråkdel av vad jag betalade för annons i den landstäckande Veterinärtidningen.

Jag har åtagit mig posten som kassör i intresseföreningen Egenutgivarna. Kanske ett indirekt sätt att marknadsföra sig? Vet ju att vi köper en hel del av varandra, i alla fall gör jag det. Fast främsta anledningen är att ge tillbaka lite av vad jag tycker jag får av mitt medlemsskap. Med denna post följer förstås ett djupt engagemang i Bokmässan i Göteborg i höst.

Det mest spännande är att jag påbörjat ett samarbete med en egenutgivarkollega, Caroline Hurtig med egna förlaget Antares Bokförlag. Ännu så nytt att jag inte vidareutvecklar vår idé ännu, men det känns mycket positivt. Caroline är dessutom sekreterare i Egenutgivarna så där har vi också tillfälle att samarbeta!

Sedan har jag anmält mig till en bokmässa i Jönköping helgen 26-27 april. Andra Världar. Välkomna dit alla som bor nära nog! Blir säkert fantastiskt med alla fantasyförfattare och även konsthantverkare. Lördag förmiddag är det loppmarknad i samma hus.

Min andra del i serien om Ön är färdigredigerad. Sättning återstår, samt framsida. Det senare har jag just påbörjat, i samarbetet med Antares förlag, som har goda designkontakter. Se bara på framsidan till Caroline Hurtigs bok Ödesgudinnans val! Räknar med att få ut del 2, som ska heta Delad Identitet, lagom till Bokmässan i Göteborg i höst Kanske då också en nyutgåva av Porten, eftersom jag inte har så många ex kvar nu. Den som lever får se ...

2 kommentarer:

  1. Spännande värre =) Jag är sååå glad att tvån snart finns i min bokhylla. Första boken, ÖN ligger ute på facebook. På Chocolat & Antiks f.b-sida.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske Ödesgudinnans val snart också hamnar i Chocolat & Antiks bokhylla? :)

      Radera