tisdag 25 februari 2014

Redigeringens möda och glädje

På vår bokskrivarcirkel i söndags blev jag klar med den allra sista redigeringen av del 2 i Serien om Ön med titeln Delad identitet. Härligt! Jag dröjde inte utan fortsatte direkt med del 3, som jag inte lyckats hitta rätt titel på än. Det är nog den del i serien jag tycker blivit bäst, men det är ett år sedan jag sist var inne i den, så jag kanske kommer bli besviken ... Introducerar där inte bara en ny ö utan en ny värld också. En värld som jag återvänder till i en av mina fristående böcker jag har på gång. Det unika med den världen är dess jättelika träd ...

Blir så sugen på att fortsätta skriva på den boken ... Den fristående. Har inte mycket kvar. Och jag lämnade den i oktober, mitt i katastrofen som föregår slutet ... Hade nämligen bestämt mig för att börja på en helt ny under Nanowrimo-utmaningen i november. Vilken jag bara kom någon tredjedel på. Och nu har jag bestämt mig för att inte skriva en rad på någon av dessa förrän del 2 och 3 är färdiga för tryckning!

Men det är märkligt hur roligt det är att återvända till en bok som vilat en tid! Man gläds åt att återse sina karaktärer, sina kära vänner ... Och tycker man sedan att man får till en och annan bättre formulering så känns det ännu mer positivt. I princip är det bara finputs nu, så det är tämligen smärtfritt.

Den stora utmaningen är om jag ska banta ner Porten för en eventuell nyutgivning. 650 sidor får en och annan presumtiv läsare att tveka onekligen. Min syster Anna som säljer Porten och en rad andra egenutgivna titlar i sin choklad- och presentbutik upplever detta. Dessutom verkar priset avskräckande.

Ett alternativ till att banta Porten, är att dela upp mina tre färdiga delar på 4 eller 5 delar istället när de ska gå till tryck. Kan då få ner priset per bok om än inte på alla delarna ihop. Tänk er själva: en tegelsten  på 650 sidor för 225 kr verkar dyrare än två delar på 200 sidor var med priset 125 kr per bok. Rena kapet med två böcker för 250 kr ... Ändå är det dyrare räknat per sida... Men som min dotter påpekade - lite synd om de som köpt Porten och nu väntar på del 2, att få en del med slutet av Porten i! Då får jag nog hitta på någon kompensation.

6 kommentarer:

  1. Helt klart lockar det nya alternativet! Men som sagt. De som köpt Porten kanske blir lite besvikna. Fast hur många är det? Om du räknar bort alla som fått den till skänks? Kanske värt att kompensera dem på något sätt som Carro säger.
    I går stiftade Gia och jag bekantskap med ett surt och två jätteglada stentroll =) Den ena hade faktiskt glasögon =) Tar med kamera nästa gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snart måste vi börja prata om det där med förlag, Anna...
      Så roligt att ni kommer er ut i skogen! Finns det troll utanför Lammhult också?!

      Radera
  2. Är de andra delarna lika långa? Kanske bara dela upp i fyra?? :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tvåan är tunnare, kanske 100 boksidor kortare (inte omgjord till bokformat ännu), medan trean är kanske 50 sidor kortare...

      Radera
  3. Tänk också på att många kan avskräckas av en serie på många delar. Jag själv blir tveksam att köpa en bok så fort det handlar om mer än en trilogi. Köper mycket hellre en lite längre bok än flera kortare just för att jag inte orkar påbörja fler långa serier. Så min åsikt är att inte dela upp för mkt, hellre mer redigering ;)

    SvaraRadera
  4. Tack för det goda rådet, du har säkert rätt...
    Fast har ju påbörjat en fyra... Kan också göra så som en del utländska författare: ge ut trilogier som följer på varandra! Typ Serien om Ön 3 delar följt av Serien om Fastlandet 3 delar följt av... :)

    SvaraRadera