fredag 21 februari 2014

Mina olika verkligheter

Vännen Björn hade ett inlägg för en tid sedan, med rubriken Jag ÄR inte. Jag har inte riktigt kunnat släppa hans teorier, eller synsätt kanske är mer korrekt. Läs hans inlägg och kom sedan tillbaka till mig!

Björn menar som jag tolkar det, att man egentligen bara existerar om någon uppfattar en på något vis. En gammal idé egentligen - om ett träd faller i skogen men ingen finns där för att höra det, har det då verkligen brakat? Finns ljudet om ingen lyssnar? Om man ser det på ett mänskligt plan - är vi bara vad andra uppfattar? Och eftersom alla uppfattar lite olika, så är vi då en rad olika personer/personligheter? Björn beskriver detta mycket bättre men ändå kan jag inte hålla med. Jag känner mig inte så. Jag är en person inuti mitt yttre, må vara att jag kan spela olika roller.

Däremot fascineras jag av de olika verkligheter vi lever i. Och då menar jag inte jämfört med varandra utan bara vi själva. För att utgå från just mig, så har jag en rad olika verkligheter eller världar, vilka mer eller mindre tangerar varandra, kan ha genomskinliga gränser och jag kan kastas emellan dem rätt så abrupt. Ett telefonsamtal kan räcka.

Vad svamlar jag om nu då? Ska ge några exempel:

SKOGEN - mitt eget (himmel)rike. Här strövar jag mina rundor med hundarna som enda sällskap. Mina tankar vandrar lika fritt, understödda av musiken från min iPod som strömmar genom mig, påverkar mitt känsloläge och underlättar mina fantasier. Här skapar jag mina böcker, mina blogginlägg, mina framtidsplaner. Här är jag ensam men ändå lycklig.

HEMMET - en plats för avkoppling likaväl som arbete eftersom jag mestadels jobbar hemifrån. Plikter i form av skötseln av ett hem: matlagning, städning, tvätt, husdjur, krukväxter ... Alla dessa småsaker som ska fixas, både praktiskt och via telefon/mejl/nätet. Ja ni vet ju ...

ARBETET - ännu fler plikter, arbetskollegor med krav, ambitionen att vara lite duktigare än förväntat, att prestera lite mer, vara klar lite tidigare... Men också tillfredsställelsen när ens arbete uppskattas. När jag jobbar sjunker de andra världarna ner under medvetandets yta. Tills hundarna pockar på uppmärksamhet och vill ut i Skogen...

MINA BÖCKER - mitt skrivande... Här kan jag verkligen försvinna! Mer än i andras böcker. Detta är ett behov som jag måste få uppfyllt för att må bra. Bloggen räcker långt men inte hela vägen. Nu är jag inne i redigeringsfasen och har inte skrivit en enda helt ny rad på  månader... Men snart är del 2 klar och jag kan kasta mej över del 3. Vilket jag ser fram emot - att få försvinna ner i den unika verklighet jag skapat där.

MINA VÄNNER - här är det mest mejlen som gäller. Att ha kontakt med en handfull vänner är så givande, få läsa om deras verkligheter och vardagsbestyr, svara med egna små betraktelser av det egna livet. Jag har det senaste ett eller två åren fått nya vänner som nu känns som om jag känt dem i decennier! Visst tar det tid att mejla, kan bli timmar av mina dagar, men vad är väl viktigare än relationer med andra levande människor? De döda må vila i frid...

Familj och släkt i all ära, men de är nog egentligen inte en egen verklighet, de finns där när jag ser mig om. Min egen familj. Mina syskon. Mina svägerskor/svågrar. Så värdefulla för mig. Ändå har de inte valt mig. Fullkomlig lojalitet och osjälviskt stöd ger vi varandra och jag är otroligt glad för att ha så fina släktingar.

Märks det att jag lyssnar på sentimentala favoriter (Chicago just nu)? Misstänker att detta börjar bli smetigt, så nu avslutar jag. Tror jag fått fram vad jag ville.

Hur många verkligheter har du?


Ännu en himmel...Våren är på väg!

2 kommentarer:

  1. Mycket intressant inlägg, jag har inte tänkt så mycket på det där med olika verkligheter. Kanske något som Sigge tar upp senare, det var ju som sagt inte mina teorier det där om att vi existerar först när vi uppfattas :)

    Ska fundera lite på mina egna verkligheter och kanske återkomma i ett eget inlägg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter spännande! Att få läsa om dina verkligheter... (Jag trodde du var helt överens med Sigge). :)

      Radera