måndag 10 februari 2014

Intervju med Caroline Hurtig

Har glädjen att kunna presentera författaren till en av mina favoritböcker, Ödesgudinnans val. Varsågoda!

1. Vem är du? Kort presentation… 
Jag heter Caroline Hurtig och är 29 år, bor i Uddevalla tillsammans med min sambo. Är ursprungligen från Göteborg men flyttade hit för ca två år sedan. Trivs väldigt bra i en lite mindre stad, och hade de funnits fler jobb så hade det varit perfekt. Är arbetslös för tillfället men har jobbat mycket inom detaljhandel och även administrativt. För tillfället, i brist på annat så studerar jag, läser lite matte och annat på folkuniversitet samtidigt som jag har förlaget vid sidan om. I övrigt är jag mestadels glad, tar dagen som den kommer och försöker tänka positivt. J

2. Du har en egen blogg, men också ett eget bokförlag, som heter Antares Bokförlag. Varför det namnet? 
Namnet till förlaget valde jag efter en stjärna, det är en rödfärgad stjärna i skorpionens konstellation som kallas för Skorpionens hjärta. Så här står det om den i Wikipedia: 
“Sagittarius famously points its arrow at the heart of Scorpius, represented by the reddish star Antares, as the two constellations race around the sky”

Min sambo är skorpion och jag är skytt, det var så passande att jag inte kunde låta bli att ta det namnet. Vi är båda involverade i förlaget och namnet representerar oss båda på detta sätt.

När det kommer till bloggen så är den bara för mig, skriver lite tankar och funderingar, berättar om böckerna och hur det går med skrivandet och framförallt förlaget.

3. Hur kom det sig att du började skriva?
När jag började skriva på första bokmanuset så var det inte tänkt att det skulle bli ett ”bokmanus”. Jag hade precis flyttat hit och hade ingen sysselsättning överhuvudtaget, jag läste mest och gick promenader. I en ny stad så känner man ju ingen heller så jag hade mycket fritid. Jag fick en idé om ödesgudinnorna och började fundera runt dem, lät fantasin dra iväg och efter det så tog de och deras värld sakta form. Jag började skriva en kväll, det var snöstorm ute och jag var själv hemma. Jag prövade mig fram och skrev några meningar, skrev några till och sedan kunde jag inte sluta. Från början hade jag inte en tanke på att någon annan skulle läsa det, jag skrev för min skull, skrev vad jag själv vill läsa och funderade inte så mycket över på vilket sätt jag skrev eller hur. Det är inte många som har vetat om mitt skrivarintresse och Ödesgudinnans val var den första texten jag visade för någon. När den första personen inte sågade det totalt så vågade jag visa den för fler och på den vägen är det. Är nog fortfarande lite chockad och har inte riktigt förstått att det finns de som gillar min bok, som gillar att läsa vad jag skriver. Det är väldigt stort för mig och otroligt häftigt!

4.  Kan du berätta lite om handlingen i dina böcker?
 Min debutroman Ödesgudinnans Val handlar om Ödesgudinnorna och deras värld, det finns fem gudinnor som vakar och styr över alla själar och deras öde. Till sin hjälp har de skyddsänglar, demoner och väsen av alla sorter som samtidigt ska leva tillsammans i världen. Men i deras dimension finns det även andra själar som är deras att vaka över med, svartänglar och hybrider. Det har fördelen och nackdelen med att veta om gudinnornas existens och där hybriderna accepterar gudinnornas roll så vill svartänglarna inte ha något med dem att göra. Men när gudinnan Aria träffar svartängeln Kol så inser hon att ödet har en plan för alla, även för henne själv. Det är en början till förändring, deras värld och deras roller som gudinnor kommer aldrig att bli detsamma och denna förändring är något som är genomgående i de första tre böckerna. Det är en historia om kärlek, vänskap, krig och förödelse. Är godhet starkare än ondska eller är det balansen av de båda som är avgörande?
Jag tycker alltid att jag själv är sämst på att förklara handlingen i mina böcker, men jag hoppas att denna förklaring duger. J

5. När skriver du - på kvällar, nätter, helger? Och vad gör du när du inte skriver? Andra intressen?  
Jag skriver när som helst, det finns ingen tid på dygnet som jag är extra inspirerad på. Men när det går som bäst är när jag är ensam hemma och har tid på mig. Jag brukar avsätta vissa dagar åt skrivandet eller klämma in det så fort jag får möjlighet. Är det väldigt brådskande så kan jag ställa in tidigare planer och istället sitta och skriva.
När jag inte skriver så umgås jag med vänner och familj, läser böcker, går ut med hunden eller leker med katterna en stund. Tar promenader med min sambo eller så kollar vi på någon serie och kanske eventuellt en film. Men just nu så känns det som att all tid går åt till skrivande, förlaget och skolan. All tid som blir över ägnas åt vardagliga saker som jag inte hinner annars såsom tvätt och städ.

6. Hur fungerar själva skrivandet för dig- flyter det på som en ström eller får du jobba hårt, ord för ord? 
Det är väldigt olika, oftast flyter det på rätt bra men sen kommer jag alltid till en svacka där jag inte kan få fram någonting. Hade en sådan period för ett tag sedan och fick då sitta och tvinga fram ord. Det är inte roligt när det blir så men det är bättre att tvinga fram det än att låta bli tror jag. För sitter man fast så lossnar det fortare om man ändå skriver, hur dåligt det än kan bli vid tillfället så kan man alltid gå tillbaka och ändra sedan. Huvudsaken är ju att få igång flödet igen.

7. Vad inspirerar dig? Favoritförfattare? 
Musik inspirerar mig, natur och allt möjligt egentligen. Men just musik använder jag mig mycket av, jag har vissa låtar som specifikt representerar vissa karaktärer. Kanske låter galet men det fungerar, behöver jag komma in i en viss sinnesstämning med en karaktär så hjälper det att lyssna på den låten som jag har valt ut till henne eller honom. Men det kan även vara en mening man hör någon säga eller en händelse som inspirerar lika mycket.
 När jag läser så blir jag inspirerad till att skriva, kan nästan inte läsa något utan att bli skrivsugen själv.
Några favoritförfattare är bland de gamla klassikerna. Har nog läst Svindlande höjder av Emily Bronté och Stolthet och fördom av Jane Austen hundra gånger. En annan favorit är Jane Eyre av Charlotte Bronté och sen läser jag gärna Shakespeare fast helst på engelska. Bland de nutida så älskar jag Diana Gabaldons böcker, alla historiska romaner överhuvudtaget är fantastiska. Läser inte så mycket fantasy som man kan tro och har ingen favoritförfattare inom den genren, men jag är väldigt nyfiken på alla svenska fantasy författare som jag nyligen upptäckt och ska ta mig tid och läsa några av dem. Håller ju på med din bok Porten som jag redan älskar så vill gärna läsa mer från både dig och andra. Misstänker att min framtida favoritförfattare inom fantasy kommer bli en svensk.

8. Vad gör du för att marknadsföra dig? 
Jag håller på och lär mig allt det här med marknadsföring just nu och Ödesgudinnans val finns att köpa på olika nätbokhandlar såsom Bokus, Adlibris, Bokia och Cdon. Använder Facebook en del där jag har en sida för förlaget och ska även ställa ut på en del mässor i vår. Kan ärligt erkänna att jag inte riktigt har fått grepp om det här med marknadsföring men jag försöker hitta vägar och nå ut med min bok på. Även om det känns svårt så är det en läroprocess som tar tid. Tror att recensioner kan vara ett bra sätt att marknadsföra på, om recensionerna nu blir bra.

9. Käpphästar vad gäller skrivande/redigering? 
Oj, svår fråga. Jag skulle säga att det inte finns ett rätt sätt att skriva på, man måste skriva på det sätt som passar en själv. Inte tänka för mycket utan bara tömma ut allt på papper eller i datorn som man vill ha sagt, brukar bli bäst på det sättet tycker jag. Jag skriver fortfarande som om jag enbart skriver för mig själv, skulle jag börja tänka på alla andra som kanske i framtiden ska läsa det så tror jag att jag skulle komma av mig och förlora mitt flöde. Få lite prestationsångest över texten och att det måste bli bra.
När det kommer till redigering så finns det ett uttryck som heter ”kill your darlings”. Fick höra detta av en vän till mig som påminde mig under redigeringen av andra boken att man ibland måste stryka scener, avsnitt eller karaktärer som man älskar just för att de inte har någon plats i boken. Har det med historien att göra? Är det verkligen nödvändigt att ha med just det avsnittet eller är det bara ett långt sidospår? Vissa av mina avsnitt i första boken och andra kanske ser ut som att de inte har någon mening eller syfte men det är egentligen en ledtråd in i kommande bok. Och sådana ska man ju självklart behålla. Är ingen expert på ämnet överhuvudtaget men det är såhär jag har tänkt och har gjort. Kritiskt granska texten och sedan kapa eller lägga till där det behövs.

10. Något du vill tillägga? Tex om framtidsdrömmar typ vad gör du om 10 år? 
Jag önskar och hoppas att försäljningen av min bok går så pass bra att jag kan ge ut andra delen i början av hösten. Och efter det få möjlighet att ge ut resterande delar, hur många det nu blir. Ett drömscenario hade varit att även kunna ge ut andra författare i framtiden, att jobba med det här och även kunna hjälpa andra och uppfylla deras drömmar om utgivning hade varit fantastiskt. Ju fler som får chansen desto fler böcker, världar och historier blir det som vi läsare får tillgång till och får ta del av. Alla har inte fått samma möjlighet som jag att kunna ge ut själv och vilka historier går vi inte miste om då? Så kort och gott, om tio år önskar jag att förlaget har växt och att vi har gett ut många böcker, mina och andras.

Tack Caroline för dina intressanta svar! Lycka till med både dina egna böcker och bokförlagets tillväxt!

4 kommentarer:

  1. Lycka till Caroline med dina böcker och tack Astrid för att du publicerar dessa intressanta intervjuer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommer fler... :)
      Bra sätt för mig själv med att lära känna Egenutgivarkollegor lite bättre...

      Radera
  2. Får tacka er båda :-) och lycka till Kristina på ditt nya jobb, verkar riktigt roligt och spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv Caroline som ställde upp - och håller med om lyckönskningen!

      Radera