lördag 1 februari 2014

De eller dem... var eller vart...

Numera läser jag nästan enbart egenutgivna böcker vilket mestadels är en mycket positiv erfarenhet. Men ibland önskar man att författaren låtit någon som är säker på svenska grammatiken och skrivregler läsa manuset före tryck. Kanske Maria Bielke von Sydow (länken är till inlägg på Egenutgivarnas hemsida) har rätt i att egenutgivande författare automatiskt bedömer egenutgivna böcker hårdare än vad andra läsare gör, men likväl, felen finns där.

Vad är det då som stör mig? Jag har några käpphästar. Dock har jag jag nu storstilade planer på att kapa upp en del av dessa trähästar i småbitar och göra en stor vårbrasa! Till att börja med vill jag gärna starta en minidebatt!

Vi har till exempel detta med de eller dem. Stöter allt som oftast på fel användning här. Själv anser jag mig veta exakt när det ena eller andra är korrekt, men så är jag ju också snart 60 bokfyllda år gammal...
Men varför krångla med och våndas över detta val - jag tycker vi ska acceptera det genialiska dom även i skrift! Använder mig personligen av den talformen i repliker bara, än så länge, men skulle kunna tänka mig att övergå till dom konsekvent i hela texten.

Sen är det var och vart. Visst är vi väl överens om att var är där man befinner sig och vart är dit man ska? Typ. Men numera håller vart på att ta över helt verkar det som. Och än sen då? Varför inte skippa var och helt godkänna vart i alla lägen? Så slipper läsarna irritera sig och petitessälskarna gotta sig!

Vad tycker ni?

Idag har jag besökt min kära Port i snövinterväder. Som vanligt vägrade den öppna sig för mig. Men bjuder på en bild i alla fall så får ni tänka er en sommarskog mellan de två tallstammarna!


4 kommentarer:

  1. Dom kan jag acceptera. Men "vart" ska jag lägga bananerna?, kan jag inte godta. Känns som att jag skulle kunna lägga ifrån mej en bok som använde den tokiga formen.
    Lite språkvett måste det väl ändå finnas kvar! Eller?
    En annan språkform som låter så knastokig att jag av någon slags förtjust "äckel" använder den ibland är: "Vart för nån stans kommer du ifrån?"
    Uuuääschblä (följt av en rysning och gåshud över hela kroppen)
    VEM hittade på denna knasform? Hörde den första gången för ca 12 år sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Ja den är hemsk... Inte mycket debatt här men desto mer på nätet där jag la upp en kortare variant på egenutgivarnas FB-sida.

      Radera
  2. Detta skulle jag kunna skriva många långa och arga sidor om haha! Jag är helt emot den påhittade "dom"-formen även i tal. De eller dem finns ju av en anledning, det ska göra det lättare för läsaren att förstå vad som skrivs och att klumpa ihop dessa ord till ett gör att en nyans i texten försvinner enligt mig. MEN, det ska också sägas att är det någonting jag flyger i taket av så är det fel användning av de och dem. Om man inte kan använda orden på rätt sätt, använd dom istället för det blir bara pinsamt annars haha!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så hård du är! Menar du att du inte ens säjer dom i tal? Men jag kan hålla med, bättre dom än fel användning.
      Eller så får man ha någon manusläsare som kan...

      Radera