måndag 24 februari 2014

Att upptäcka trollen i skogen

Jag har fått en ny hobby: hitta troll i skogen. Det är mycket spännande och inte så svårt som man kunde tro. Så länge som man bara letar dagtid är det dessutom helt ofarligt, de är då alltför långsamma om de ens gitter röra sig alls. Jag har nu börjat lägga upp ett fotoarkiv på troll som alla försöker se ut som stora klippblock. Men mig lurar de inte!

Hur gör man då? Ja först och främst måste man bege sig tillräckligt långt in i skogen. I rätt sorts skog förstås. En sådan som man även kan finna enhorningar och nattälvor i. Som i min skog.
Nu ska ni få se några av mina fynd:


Detta troll har glömt bort att det ska försöka se ut att sova som vilken annan "sten" som helst. Ser ni det uppspärrade ögat? Även munnen glappar, kanske för att sörpla i sig snoret som hänger från nosen. Ja det där gröna alltså, det ni antagligen trodde var mossa ... Ursäkta om jag är äcklig, men troll är inte främmande för att sätta i sig allsköns läbbigheter. Här kom jag på honom mitt i måltiden tydligen.









Här är en nära släkting till den föregående, gissar jag. Samma ögontyp och samma fiskliknande utseende. Munnen hålls här stängd och av dess ringa storlek att döma lever detta troll på oförsiktiga smådjur som unga fladdermöss, nyfikna ekorrar och närsynta skogsduvor.










Vresigare än de flesta tror jag denna trollgubbe är. Se bara hur hans buskiga ögonbryn hänger ner i ögat och hur hoppressad munnen är! Säkert biter han ihop tänderna därinnanför, kanske gnisslar med dem av förargelse över att ha blivit upptäckt. Den höga hjässan tyder på ett intellekt långt över trollgenomsnittet. Tänk om man kunde få ha ett intellektuellt samtal med Herr Trollsten ... Kanske om jag vågar mig dit en månskensnatt? Jag får fråga Isa Fant om råd!


Kinesiska troll kan ibland förirra sig långt, långt från sina hemtrakter. Skulle man kunna tro. Men så är det inte. Troll är mycket hemkära och lämnar aldrig den skog de är födda i. Så de sneda ögonen på denna trollgubbe är totalt missvisande. Munnens sura krökning i kombination med ögonspringorna beror kanske på att han nyss satt i sig en ovanligt sur och besk gammal vildsvinssugga. Sådana finns det allt fler av i min skog.









 Här till sist ett svårt exemplar. Klarar ni det? Munnen syns ju jättetydligt, alldeles rak och ovanför den har trollet en Musse Pigg - nos. Men ögonen går bara att ana sig till.

Var finns resten av trollkroppen då? Jag anade att ni skulle vilja ställa den frågan så jag gjorde det åt er. När morgonen nalkas bökar trollen ned sig i mossan och gömmer allt utom huvudet. För vem har sett ett stenblock på ben?

Nu när ni fått en lektion i trollsök är det bara att testa - ut i skogen med er! Och glöm inte att gå runt vartenda klippblock ni ser, ansiktet finns förstås bara på en sida.

Lycka till! Berätta gärna hur det går!


3 kommentarer:

  1. Hihihihi! :-) Älskar dina blogginlägg, får mig alltid att le!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan tänka mig att även du är en av oss som kan SE... :)

      Radera