torsdag 13 februari 2014

Att sälja sin bok...

Det där med marknadsföring är ju knepigt, det är vi väl alla överens om, vi som ger ut våra böcker på egen bekostnad. Man får ju många tips och stöd i föreningen Egenutgivarna, men viktigast är väl den egna motivationen. Och jag har alldeles för lite av den varan. Av min lilla upplaga återstår knappt hälften och nu händer just ingenting. Har fått några positiva kommentarer på sistone, som ju glädjer, men det har varit av läsare som lånat boken av någon annan. Och det är ju naturligtvis helt okej!

Har varit med på en enda mässa, Kronobergsmässan här i Växjö. Det var trevligt att strosa runt och kolla in andras böcker, köpte på mig flera stycken. Men att sitta bakom sin egen trave och le inbjudande - det var INTE roligt. Alltså smet jag gång på gång, övergav min dotter och bordskamrater...

Nu finns ännu en chans, att ställa ut på Andra Världar i Mullsjö i slutet av april. Vill jag det? Definitivt vill jag åka dit, men hellre som besökare än som utställare. Men kan jag locka med mig dotter Caroline och hennes Björn, så kanske... Fast risken är då stor att jag återigen smiter från min Porten... Har vänner i trakten så jag kanske till och med smiter från Mässan, feg som jag är...

Men jag måste nog bättra mig på detta område. Vill ju ge ut del 2 och 3 också... Och ju större upplaga desto lägre pris.

Någon som vill bli min agent, haha! Kan erbjuda del av vinsten (eller förlusten)...

Eller någon som vill testa ett tips jag fick: Att ordna ett bokbål som protest! Bränna upp en eller möjligen två ex av Porten offentligt så det kommer i tidningen kanske i teve... Mikael - ställer du upp?



En helt annan sak: Köpte två vivor eller vad de heter på Blomsterlandet. Det gick kanske 2 veckor sen var de helt slut, gulnade blad och knoppar som bara la sig och aldrig slog ut... Och jodå, jag vet att man måste vattna...

Köpte istället dessa två på ICA. Ska se hur det går med dem, än så länge helt ok.

Dessa vivor brukar jag ha tills jag kan plantera ut dem i trädgården. Har länge misstänkt att handeln tillsätter något ämne i jorden så plantan inte ska leva så länge... Vad tror ni?

Nedan ser ni den ena vissnande vivan. Bredvid en sådan där blå småblommig som också började tyna bort efter nån vecka.



4 kommentarer:

  1. Ang. blommorna: Hade liknande erfarenhet. Klagade hos handlaren. Fick svaret,-Har du planterat om den? Tyckte att plantan var ju nyinköpt=borde vara nyplanterad...typ. -Nä! Man måste alltid plantera om inköpta ex, för de står bara i "frakt kruka" =O.
    Angående Porten. Märker på mina kunder att de "väger" boken i handen och tvekar inför "tegelstenen". När 2 och 3 kommer ut, blir det lättare att sälja. Och då "måste" folk köpa ettan för att få sammanhang =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min ambition är att redigera även Porten och stryka en del strax e mitten som en recensent tyckte var lite tradig...
      Blommorna - plantera om!! Såna här växter som bara ska förgylla en tid! Varför informeras inte om detta då?

      Radera
  2. Jag tycket du ska komma till andra världar! :-) jag ska dit och tror att det kommer blir väldigt givande att träffa alla fantasyförfattare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag kommer nog men som utställare eller besökare, det är frågan...

      Radera