söndag 19 januari 2014

Utropstecken!!

Idag är det söndag - alltså har vi samlats i vår skrivarcirkel. Denna termin har vi bokat bibliotekslokalen Luna varenda söndag mellan 13 och 16. Blir så effektivt arbetat i vår grupp i denna lugna, ostörda lokal att alla fyra ville fortsätta. Mittemot mig knappar Björn och Mikael flitigt på sina laptops; bredvid mig håller Caroline på med fingranskning av sitt manus Corielle, läs mer på hennes egen blogg.

Jag håller själv som bäst på med att redigera min andra bok, Delad Identitet. Stortrivs med detta eftersom det är ett år sen sist jag mötte min käre Teodor liksom Tindra och de andra... Han har det så besvärligt den unge pojken och jag kan inte hjälpa honom, det är mycket han måste ta sig igenom innan boken är slut.

Bredvid mig har jag iPaden med samma manus i, fast detta är försett med gula kommentarer utförda av min dotter Caroline. Inget tungt jobb eftersom det går många friförklarade sidor på de med gulmarkeringar. Men vi skojar lite om en av de vanligaste orsakerna till att hon reagerar: utropstecknen!

Hon tycker jag har för många sådana.

Jag tycker det är lagom.

Men för det mesta följer jag hennes rekommendation och byter ut dem mot punkt. Dämpar språket lite. Bra eller dåligt?
Jag tycker till exempel att en uppmaning i en replik - gör si eller så - gott kan ha ett utropstecken efter sig.

I andra sammanhang beror det klart på vem som yttrar sig. En blyg, försiktig person ska inte ha utropstecken. En stark personlighet (typ Gunda för de som läst Porten) kan ha utropstecken i var och varannan replik utan att det stör mig. Särskilt om personen använder sig av korta, kärnfulla meningar. Rekord i denna bok hålls nog av Axel...

Vad tycker du? Störs du av för många utropstecken?!

Se så flitiga dom är!!!

4 kommentarer:

  1. Det ligger lite i det där med starka och svaga karaktärer. Utropstecknen förlorar nog sitt syfte om de används på fel sätt. Fin bild igen :) Fina motiv i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har bytt profilbild! Trevligt!!! Jo så är det nog att man får tänka på vem som pratar...

      Radera
  2. Dags att bjuda in smp för ett litet repotage?! Utropstecken? Ett tecken på utrop? men ofta är väl ett utrop följt av frågetecken? Kanske ska namnet bytas till "Befallningstecken" Gör si! Gör så! Jag tycker nog att man kan strössla med så väl utropstecken som frågetecken, sittationstecken, tankestreck och alla andra symboler som hör hemma i skrift. Vet inte om Carro egentligen är den mer språkvetenskapliga av er två. Tror nog att du kan förlita dej på din egen känsla och kunskap.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har stort förtroende för Carolines smakråd, oftast håller jag med när jag väl känt efter. Tog faktiskt bort ett par ! alldeles självmant :)

      Radera