torsdag 9 januari 2014

"Skriv din bok och sälj den"

Fick boken Skriv din bok och sälj den av Dag Öhrlund (utgiven av Bra Böcker 2012) i julklapp. Givaren hoppas att den ska sporra mig till krafttag kring marknadsföringen av Porten och kommande delar. Tanken är god, men det återstår att se om den kommer förverkligas i effektiv aktivitet från min sida...

Innan jag fortsätter vill jag rekommendera en titt på Kristina Svenssons utmärkta recension av just denna bok, den hittar du här. Bilden har jag knyckt från hennes inlägg, hoppas det är ok, Kristina...Själv har jag som sagt bara påbörjat läsandet.
Har hittills hunnit till underrubriken Blogga eller inte i kapitlet När du bestämt dig. Kapitlet börjar förresten lite roligt, med att Öhrlund kallar läsaren för en envis fan (som inte gett upp ännu), och välkomnar hen till det roligaste som finns på denna jord.

Öhrlund fick i uppdrag av en tidning att skriva en krönika om bloggar, vilket fick honom att börja surfa runt, berättar han. Efter en vecka i stigande förvåning formulerade han sin tidningstext ut vilken jag skulle vilja citera, men är osäker på om det är tillåtet utan författarens tillstånd, alltså ändrar jag litegrann på ordalydelsen:
Varför utgår alla dessa bloggare från att andra är intresserade av att läsa om vad som pågår i deras privata liv? Svaren är nog flera. Somliga bloggar som terapi. För andra handlar det om att jaga uppmärksamhet. Om jag inte kan bli sedd på annat sätt, kan jag i alla fall blogga. Ty gudarna ska veta att endast ett fåtal av bloggarna har något att berätta som är intressant för någon annan att ta del av.
Hårda ord... Får mig att fundera på mina egna inlägg. De är ju väldigt blandade i stilen (spretiga enligt dottern), men det är ju dels beroende på vad jag själv känner för att skriva om just den dagen, dels för att attrahera olika sorters läsare - för läst vill man ju bli. I kanske ännu högre grad än som författare. I mitt bokskrivande njuter jag av min egen fantasivärld, i bloggandet av den förmodade kontakten med läsarna.

Öhrlund avslutar kapitlet med ett råd att ta till sig om man siktar på att bli antagen av ett förlag - vilket inte jag gör, så jag kan glatt strunta i det! Men alla ni andra som inte gett upp hoppet - vad tycker ni om hans rekommendation?
Kom ihåg att förläggarna du skickar manuset till googlar på ditt namn. Se därför till att du står för kvalitet i skrivandet, var dina texter än dyker upp. 

4 kommentarer:

  1. Vilken jantelag det verkar vara i boken. Hade jag vetat det hade jag nog varit tveksammare till att köpa den. Jantelag ger knappast författare bättre självförtroende.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du inte läst hela Kristinas recension? Han blir mer peppande senare i boken dit jag ännu inte hunnit :(

      Radera
  2. Skrev en kommentar innan men den kom nog inte fram haha!
    Hur som helst. Är inte denna åsikt lite typisk när det kommer till bloggar och män som inte är vana vid det? Att man alltid måste ha något vettigt att säga annars ska man vara tyst? Är inte hela bloggfenomenet ett bevis på att detta inte stämmer?

    SvaraRadera
    Svar
    1. En ny synvinkel som får in mina funderingar på nya banor... Tack för det :)

      Radera