lördag 18 januari 2014

Samhällsnytta

Som arbetande förälder gör man sin plikt mot samhället, eller hur? Har sin plats som kugge i maskineriet som får allt att gå runt. Men därutöver - vad nytta gör man? Eller närmare bestämt... jag. Har inte mycket att skryta med. Ens för mig själv, för andra gör man ju inte det. Skryter om sina engagemang alltså.

På min "meritlista" har jag medlemsskap i Djurskyddsföreningen, Djurens rätt, WWF, Greenpeace, Bris... Kan ha glömt något. Då och då betalar jag in ett par hundra till diverse 90-konton som Rädda Barnen, Röda Korset, SOS familjebyar, döva o blindas riksföreningar etc...

Men det där är mest för att döva samvetet. Aktivt gör jag inte ett jota (bibliskt uttryck tror jag, = inte ett dyft om nu ni yngre känner bättre till det...). Har funderat på vad som gör att somliga är så engagerade och aktiva medan andra, som jag, är så slöa och bara solidariska via plånboken.

Är det kanske en uppfostringsfråga?
Mina föräldrar var kyrkoherde respektive bibliotekarie/översättare och under några år missionärer i Tanzania. De var aktiva i Amnesty. Har vaga minnen av paket med diverse nyttosaker som skulle packas och skickas till fängslade stackare världen över. Minns även en illegal invandrare, från Iran tror jag, en ung man som hette Alec och som älskade vår collie... Bodde hos oss en tid. Undrar vad det blev av honom sedan. Han gick långa promenader med hunden, busade och tumlade runt i snön... Inte konstigt att hunden avgudade honom! Och sedan hade vi ibland afrikaner boende hos oss. Minns en familj med två små barn, där den yngste hette Teodor och var ljuvligt söt tyckte jag. Chokladbrun med krulligt hår och rund och glad...

För övrigt var mamma och pappa socialdemokrater mest för detta med solidarieten, tror de röstade på vänsterpartiet - kommunisterna något år till och med. Men minns inga försök att påverka oss barn. Mina tre bröder blev i alla fall internationella biståndsarbetare på olika sätt och nivå. Själv blev jag "bara" veterinär och har aldrig haft minsta lust att åka ut i världen för att göra en insats!

Inte heller har jag och maken försökt påverka våra egna barn. Ändå har den utflugna dottern engagerat sig i studentgrupper för likabehandling, miljöskydd och annat etiskt.

Så kanske det mer har med personlighet att göra? Vad tror du?


Min egen "port" som var ovanligt tydlig häromdagen eftersom stammarna var mörka av väta. Har inte det minsta med inlägget att göra men hade inga himlar på lager!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar