tisdag 7 januari 2014

Redigera på olika nivåer...

Igår läste jag ett inlägg på bloggen Tröst för ett knytt som fick mig att fundera. Eva som skriver denna blogg och som gett ut flera böcker, beskriver alla stegen från första bokidé till tryckning. 18 steg. Hon undrar hur vi andra som skriver lägger upp det. Jag lämnade ingen kommentar eftersom jag är så långt ifrån hennes strukturerade sätt att författa. Men har alltså tänkt i alla fall!

För närvarande håller jag på att slutredigera del 2 i min serie om Ön, där Porten är del 1 (som kom ut i november 2013). När jag fyllde i min femårsdagbok igår kväll stod det för samma datum ett år tillbaka, att jag hunnit 2/3 av redigeringen av samma bok. Min arbetstitel är förresten Delad identitet. Så jag tänkte nu redogöra för hur detta projekt har framskridit.

Minnet är kort och osäkert så jag får kolla i Mina dokument på alla sparade dokument och versioner av bokmanuset.
Delad identitet påbörjade jag så snart Porten var klar (är till en början en direkt fortsättning faktiskt, för att sedan hoppa 10 år framåt i tiden). Mitt äldsta dokument från Porten-skrivandet är förresten från oktober 2010.
Det äldsta dokumentet i mappen Delad identitet är från mars 2011 (benämnt Tidräkning).
Första redigeringen var klar i januari 2012.
Nästa redigering avslutades ett år senare, i januari 2013.
Och nu är det den sista finputsningen, i januari 2014.
Mellan de olika redigeringarna har andra läst, särskilt efter den första (5-6 personer). Mina döttrar har gett mig den mest detaljerade feedbacken i form av kommentarer i texten.

När jag skriver så går det snabbt för det mesta. Men däremellan gör jag en första genomläsning - inför varje nytt skrivpass läser jag senaste kapitlet ungefär, ibland längre, ibland bara ett par sidor. Detta för att dels komma in i tänket igen, dels för att förbättra och rätta. Så när jag sedan börjar om med det färdigskrivna manuset är det inte så mycket att ändra och stryka. Tycker jag. Särskilt strykandet är jag dålig på. Min svagaste sida misstänker jag ...

De flesta missar jag nu åtgärdar vid sista (?) redigeringen är borttappade bokstäver, saknade ord eller dubblerade ord, skiljetecken, indrag ... den typen av fel. Till min hjälp har jag dotter Carolines kommentarer i manuset, som jag har på iPaden intill datorn.

När jag nu åter läser Delad identitet efter ett års vila, är jag faktiskt förvånad och glad över hur bra den är! Får man skriva så? Härligt att få återse mina vänner och följa deras öden. Längtar redan efter att ta itu med del 3, min favoritdel! Ännu utan namn, ska vara något med tankens kraft typ ...

Så här såg det ut här i byn för precis en månad sedan!

2 kommentarer:

  1. Känner väl igen mig, är inte alls organiserad på samma sätt som andra författare. :-P
    Men vill inte riktigt bryta mitt sätt att jobba på heller, det kanske blir helt galet istället?
    Jag är ju inte speciellt organiserad när jag skriver heller så det kanske bara är mitt sätt. haha ingen aning men alla är vi olika och det är svårt att säga vad som är rätt eller fel. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite hänger det klart på varför man skriver och vilket mål man har. Är man ute efter att med tiden leva på sitt författarskap måste man kanske vara mer organiserad. Jag skriver mest för min egen skull :)

      Radera