torsdag 2 januari 2014

Ödesgudinnans val av Caroline Hurtig

Jag har just slagit igen boken Ödesgudinnans val, den första delen i serien Själarnas öden. Tänkte här skriva ner mina kommentarer och intryck - känns lite pretentiöst att kalla det för recension. Ett omdöme passar bättre. Författare är Caroline Hurtig, som ni kan lära känna närmare på hennes fantasifulla och vackra blogg. Länkar till var boken kan köpas finns på slutet.

Först lite om handlingen - för att inte avslöja för mycket citerar jag baksidan:
I en dimension bredvid människornas lever och verkar de fem ödesgudinnorna. Spinner livets trådar, vakar, vägleder och styr över alla själars öden. Den vackra fristaden som utgör dimensionen är inte enbart bebodd av gudinnorna utan de delar den med många olika väsen och andra själar som gjort den till sitt hem. Än så länge har de levt sida vid sida i fred men avskilda och avskurna från varandra. Men allt kan inte fortsätta i samma spår och förändringen är nära ... Gudinnan Aria har så länge hon kan minnas levt i dalen där de har sitt tempel...
Resten får ni läsa själva! Kan bara tillägga att huvudpersonen Aria upptäcker "hur livet skulle kunna vara utanför templets väggar, ett liv fullt av kärlek och vänskap". Samt att handlingen är precis så spännande och fängslande som man kan önska sig. Förutom det rent fantasy-betonade inslaget så finner man mycket romantik här, skildrat naturligt och gripande.

Det är en fantastisk fantasy-värld man får tillträde till, den liknar ingenting jag har läst förut och jag är full av beundran över Carolines rika fantasi och förmåga att skildra den. Karaktärerna beskrivs på ett utmärkt sätt, de känns verkligen trovärdiga och man blir varmt fäst vid de goda typerna, likaväl som att de illasinnade väcker ens avsky. Men Caroline gör det inte så lätt för sig som att dela upp dem i goda och onda, här finns även exempel på blandade personlighetsdrag - det finns korn av godhet även hos de elaka och tvärtom.

Miljön får mig att tänka på min favoritbild - julgranen (aktuellt i dagarna dessutom). I detta fallet är den rikt påklädd, med många olika julgranspynt som gör det lätt att se scenerna framför sig.

Språket - här har jag två synpunkter. Ordföljden i satserna är ofta annorlunda än jag är van vid, inte bara från eget skrivande utan från andra böcker. Caroline väljer att lägga adverben senare än jag förväntar mig. Ska belysa med ett par exempel:
...vrålade han åt henne ursinnigt
De satt tillsammans i salen länge ända tills ...
Själv skulle jag skrivit: vrålade han ursinnigt åt henne. Samt: De satt länge tillsammans... eller kanske mer effektfullt: De satt tillsammans i salen. Länge. Ända tills...
Vill inte påstå att detta är grammatiskt fel, tvärtom. När jag väl vant mig ger det en lite egen dimension till språket, en något gammaldags prägel, kanske man kan säga.

Det andra som avviker är bruket av verbformen ... haha, vad kan det nu heta, perfekt particip? Hjälp mig någon! Jag avser formen som slutar på -ande. Är inte kunnig nog att avgöra om det är korrekt att använda formen -andes, alltså med s på slutet. I vilket fall är det för mig lite störande. Ett exempel:
... la sina barn att sova inte vetandes när  ...
Hade själv skrivit: la sina barn att sova utan att veta när ...
Utöver detta så finns det en del rena missar, vilket jag av egen erfarenhet har stor förståelse för. Är så otroligt lätt att missa felen hur många gånger man än redigeringsläser - ögonen läser vad hjärnan förväntar sig.

Lite petig kan jag även vara med ordet vart. Det används generellt i boken även då det borde varit var. Typ att det heter: vart ska du? Men: var är du? Vart vid riktning. Var vid läge, placering. Så använder jag dessa ord själv, men det är ju så vanligt att använda vart jämsöver, att jag misstänker att Svenska akademin snart (eller redan?) godkänner båda alternativen i alla sammanhang.

Men bortsett från dessa språkkommentarer (även solen har fläckar), så tycker jag väldigt mycket om boken! Längtar efter att få veta hur det går med de nya, unga karaktärer man får möta i slutet på denna del nummer ett i Själarnas öden. Rekommenderar den varmt!

Ödesgudinnans val kan köpas från Antares bokförlag, eller via mejl - se Carolines blogg!
Eller också från Bokus eller Adlibris.

Allra sist: Omslaget får högsta betyg! Passar perfekt och lockar till läsning!

6 kommentarer:

  1. Åh, jag ska precis börja med boken, är väldigt pepp! Kul att du gillade den!

    SvaraRadera
  2. Det låter som en bok för mig, den ska jag läsa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja gör det, tror absolut du kommer gilla den, härligt att det kommer fler...

      Radera
  3. Kan hålla med om vissa redigeringspåpekanden. Som "var/vart". Men oventandes om "rätta" former, kan jag nog tycka att det är helt rätt att sätta ändelsen s. Så har jag nog talat sedan urminnes tider. Kan ju vara ett gammal, kanske förlegat/föråldrat sätt som raderats av akademin...?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har säkert rätt som vanligt syrran! :)

      Radera