söndag 5 januari 2014

Musik... Vad vore livet utan!

Ska inte skriva om skrivande, redigerande och marknadsföring idag. Nä, nu blir det musik! Förutom mitt skogsdille har jag återupptäckt musikens förunderliga påverkan på humör och välbefinnande. Började på allvar 1 november när jag slutade helt med ljudböcker och podcaster (På minuten och Spanarna) på mina hundrundor, för att istället tänka på mitt Nanowrimo-skrivande. Perfekt att tänka ut fortsättningen under en timme eller två för att sedan sätta sig vid datorn och skriva ner så snart tillfälle ges.

I min älskade iPod har jag massor av musik, men har fått tips från olika håll på för mig nya band. Har blivit mycket Genesis och Eagles på sistone. En egen julklapp beställd från CDON.com väntar på att hämtas ut på ICA; boxar med nyss nämnda band samt även Pink Floyd och Simon & Garfunkel. De ska in i iPoden för att sedan utgöra basen för nya härliga spellistor!

Men jag har även lärt mig hur man utnyttjar Youtube. Dotter Caroline förstås. Man söker på ett band eller artist. Under Filter väljer man Spellista och vips har man många timmars lyssnande! Just nu lyssnar jag på Jesus Christ Superstar, versionen från 1970. Hair blir nog nästa. Det lite tradiga redigerandet går som en dans med musik som sköljer genom tankarna... Har även nosat lite på Pink Floyd, tillräckligt för att våga köpa en box till x-pris.

Gamla favoriter är Moody Blues (inte de senaste), en del låtar av Supertramp, CCR och Blood, Sweat and Tears, Cat Stevens, Gilbert O'Sullivan (vem mer minns honom??), Johnny Cash, Elton John, Hoola Bandoola, Pugh Rogefeldt och naturligtvis enastående BEATLES och SIMON & GARFUNKEL.
ABBA är inte så dumma heller men når mig inte så djupt, eftersom jag inte gillade dem som ung.

Vad har du för favoriter? Någon du vill rekommendera?

Min dotter Caroline skriver också om musik på sin blogg, ur ett annat perspektiv. Läs hennes inlägg här.

Den 6/1 skriver fantasygrottan om en intressant violinissa! Lindsey Stirling.

8 kommentarer:

  1. Jag brukar lyssna ganska mycket på instrumental musik när jag ska tänka (ibland förvirrar låttexter en). Då blir det neoklassicism som Adrian von Ziegler eller dubstepviolinisten Lindsey Stirling, har ju tom en musik-kategori på bloggen ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har kollat din blogg Fantasygrottan och det stämmer ju! :) Även svarat förut på denna kommentar men det svaret har försvunnit i etern ser jag ???

      Radera
  2. Har inte tid att lyssna på musik...ännu. Har för många böcker jag vill läsa/lyssna på först. Men en dag ska jag nog prova musiken som distraktion. =)

    SvaraRadera
  3. Jag känner igen och gillar det mesta av musiken som du nämner.Vi har en gammal skivspelare i stugan och i somras så spelade jag faktiskt ett par av mina vinylskivor med Gilbert O'Sullivan. Det är mest under sommaren som jag lyssnar på musik. Lite grann via Spotify har det blivit nu under vintern då jag suttit vid datorn Men nu har jag fått en Ipod i julklapp och har börjat ladda in all möjligt musik på den.Har tagit fram en CD med Björn Afzelius som ska bli nästa inladdning. Honom lyssnar jag jämt på de gånger jag kör bil ensam mellan stan och stugan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Björn Afzelius har jag inte lyssnat på på evigheter... Det måste det bli en ändring på! Tack för tipset. Kommer inte på en enda av hans låtar nu sen kväll men namnet ger mej positiva associationer :)

      Radera
  4. Sång till friheten, Till min kära, Ikaros, Född fri, Juanita och Tusen bitar är bara några exempel Tror inte att du kommer att bli besviken om du börjar lyssna. Mikael Wiehe ligger nära till hands också. Hans duett, Mitt hjärtas fågel, tillsammans med Björn tycker jag är fantastiskt bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mikael Wiehe har jag lyssnat mer på men inte på många år... Ska leta upp dem på youtube :)

      Radera