onsdag 22 januari 2014

Måste man vara lite olycklig för att vilja skriva?

Har nyss påbörjat ännu en bok fast jag redan har flera på gång. Men blev nyfiken när en kollega rekommenderade den, tänkte att jag kan väl bläddra lite. Har bara läst ett par kapitel men hittat mycket som fått mig att fundera. Detta blir nog en bok jag kommer berätta mer om och läsa hela vägen ut.

Jaha, ska hon aldrig berätta vilken bok det är då, undrar ni. Visstja! Ett gott liv av Ann Heberlein. Har inte läst något av henne innan, men känner vagt igen titeln på den bok som nog egentligen borde läsas innan denna: Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva från 2009.

Boken har ingen egentlig handling, inte i början i alla fall. Ann H skriver om olika kända författare i kapitel ett och om vad som fått dem att skriva så bra. Läste en mening som särskilt fångade min uppmärksamhet:
Det finns inte något riktigt behov av att skriva om man är lycklig och tillfreds.
Författaren är ju rätt försiktig här; skriver inte att man måste vara olycklig för att skapa god litteratur. Men man anar att det just är vad hon menar. Men om vi struntar i kvalitén på det som skrivs och koncentrerar oss på lusten att skriva - har hon rätt? Ja, nog ligger det en hel del i detta. Mår man bra och är nöjd med livet, varför ska man då sätta sig ner och skriva? Är det inte en sorts verklighetsflykt att berätta om någon annans liv? En dröm om att kunna byta liv - eller kanske tvärtom! Se så miserabelt mina huvudkaraktärer mår, själv har jag det ju förträffligt i jämförelse!

Men självklart är det inte så enkelt. Alla vi som skriver har våra egna drivkrafter. En stark fantasi kan räcka. Man nöjer sig inte med det andra författat ihop utan vill styra och ställa själv med sina kära personligheter. Bestämma som en gud (eller Ödesgudinna) hur livet ska utveckla sig, vem som ska råka ut för vad, möten och konflikter, olyckor och lyckor, kärlek och hat... Framför allt avgöra hur det ska sluta.

Varför skriver du? Håller du med Ann Heberlein?

9 kommentarer:

  1. Håller.inte med författaren. Har själv perioder av ångest och depression och vid de tillfällena kan jag absolut inte skriva. När inspirationen är på topp då är det när jag mår som bäst och kan förlora mig helt i skrivandet. Roligt att du länkade till min bok ;) men.visst är det en verklighetsflykt men kanske inte en.flykt för att man inte trivs i verkliga livet utan bara att fantasin måste få utlopp. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för intressant kommentar. Vi är olika som författare men oavsett vad som driver oss så är nog tillfredsställelsen i skrivandet densamma. :)

      Radera
  2. Jag skriver just för att fly från den slentrianmässiga verklighet jag lever i och kunna styra över en värld som är väldigt lik den men som i mina ögon mycket intressantare. Lycka och glädje är i mina ögon inte intressant... Man säger väl att intresse föds i konflikt? Lycka är till för att sträva efter, inte att äga :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då håller du med henne om jag förstår dej rätt. Den värld du skapar är ingen önskedröm/paradis precis, där vill du väl inte vara? Själv skulle jag gärna besöka min!

      Radera
  3. Jag har sagt det förut och säger det igen. Jag skriver för att det är kul. Det kul tidsfördriv helt enkelt. Jag gör inte större affär av det än så. Jag har publicerat en bok om seniorer som roar sig och nästa är på gång. Dessutom blir det några inom helt andra områden. Har vi inte alla våra helt olika skäl till att vi skriver?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Staffan. Hur har du hittat hit? Kollade din blogg. Blir lite nyfiken på din bok, är ju själv senior :) Har bara så himla lång kö på böcker som ska läsas.
      Men för att svara på din sista retoriska fråga: Jo så är det förstås...

      Radera
    2. Hej, jag är nog ute och surfar runt men troligen hittade jag din sida från författare på facebook. I mina seniorböcker är alla karaktärer över 50 år. Jag tycker det skrivs för lite om oss äldre som fortfarande är aktiva. I nästa bok handlar det en hel del om aktiviteter i Portugal och i följande bok blir det fjällvandring i Jämtland.

      Radera
  4. Jag skriver för att det är roligt, för att jag har ett behov av att skriva. För att jag har så mycket fantasi och många historier som jag vill få ur mig och skriva ner. Det blir en sorts verklighetsflykt, men det är inte nödvändigtvis så att jag vill leva i den värld jag skapar. Jag skriver som bäst/mest när jag är på ett visst humör, men det handlar väl inte direkt om jag är glad eller ledsen utan mer att inspirationen är på topp och att jag känner att jag måste skriva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fantasi är klart en fördel att ha tillgång till :)

      Radera