fredag 3 januari 2014

Marknadsföring i mini-skala

2013 är slut och jag har summerat hur många ex av Porten jag blivit av med under det gamla året. Jag har sålt 40 procent av upplagan! Inte så illa med tanke på att det är under mindre än 2 månader. Behöver ju inte nämna hur liten upplagan är...
Har dessutom gett bort flera ex.

Vilka knep har jag då använt mig av? Ska göra en lista eftersom jag älskar listor!

1. Releaseparty. Rätt så givande, lite folk som dök upp, men de som kom köpte snällt. En engångsföreteelse förstås.
2. Deltagande i Kronobergs bokmässa. Uselt resultat, borde nog varit mer aktiv. Eller framför allt haft ett betydligt lägre pris, återkommer till det.
3. Annons i facktidning (veterinär) för att nå en tänkbar "målgrupp". Osäker effekt, inte värt pengarna. Ett intryck jag tycker stämmer med vad andra egenutgivare rapporterat, svårt få igen kostnaden.
4. Recensionsex till bokbloggare. Bra att få omdömen oavsett om det leder till försäljning! Värde på sikt.
5. Skänkt böcker till vänner och bekanta. Varit rätt snål där, kanske för snål. Det lilla jag ändå gjort har i vissa fall spritt sig och gett merförsäljning bland deras bekanta. Kan inte utvärderas ännu...
6. Kontaktat mer avlägsen släkt, gamla vänner, kollegor, kunder m.fl. Har till exempel prackat på en hel del julbrevsmottagare bokmärken med bloggadress och "reklam" för boken. För tidigt att utvärdera, men vet att det lett till flera sålda ex...

Ja det är väl det hela. Räcker mer än väl för en tillbakadragen person som jag. Skäms jag för punkt 5-6? Nä, varför skulle jag det? Kanske jag är lite påflugen mot somliga som kan känna sig tvingade att köpa, men tror inte det. Dessutom tycker jag faktiskt att Porten är en bra bok, värd att läsa!

Och de två följande delarna är ännu bättre!! Så nu hoppas jag få sålt några fler ex av Porten så jag kan ge ut fortsättningen. Och då ska det bli till ett lägre pris, genom eget förlag, eget arbete. Inga bekvämlighetsförlag som Vulkan.
För jag tror att ett pris på över 200 kronor för en okänd egenutgiven fantasybok är för högt, även om det nu råkar vara självkostnadspris och en tegelsten. Skulle nog legat runt 150 istället.

Så om jag ska våga mig på något råd till dig som inte hunnit så långt men vill ge ut din bok själv ... nej det ska jag inte, haha! Inget annat råd än mitt gamla uttjatade:
GÅ MED I EGENUTGIVARNA!

3 kommentarer:

  1. Kanske tvekar man lite på priset när det är en okänd författare, men med tanke på bokens tjocklek tycker jag ändå att det är ett ganska lagom pris.
    Roligt att det gått så bra för dig :)
    Jag har nästan bestämt mig, ska bara planera och fundera en massa först. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra och bra, lite ironi var det väl haha! Men tror på att göra mer jobb själv och få ner priset!

      Radera
  2. Jämfört med Maria Bjelke von Sydow gör du "ingenting"! Men hon är å andra sidan otroligt duktig och energisk på att marknadsföra sig överallt. Ledsen att jag inte gjort mer ännu för att göra reklam för boken. Ska ta tag i det när tiden tillåter =). Men som sagt. Med tanke på att du inte gör "någonting" är din försäljning strålande! Bravo!

    SvaraRadera