söndag 12 januari 2014

Läslistor och bokhögar

Vid sidan av mitt eget skrivande läser jag även vad andra skriver, givetvis. Det är både nyttigt och roligt. Ljudböcker har jag länge prioriterat men de har fått stå tillbaka nu för mitt nyuppväckta musikintresse. Fullkomligt unikt är att jag idag bara har tre böcker registrerade på mitt lånekort, varav två är sonens kurslitteratur och den tredje dotterns fantasy. Men det beror inte på att jag slutat läsa utan på att jag köper på mig böcker i högre utsträckning.

Flera bloggare jag följer har med mer eller mindre entusiasm tagit upp både antal och titlar på vad de tänkt läsa detta nya år. Så jag ska väl inte vara sämre... Normalt läser jag mest fantasy, företrädesvis på engelska pga att tillgången är störst där, men sedan jag gick med i Egenutgivarna har jag köpt på mig en rad böcker från andra medlemmar. Ett av köksfönstren har omvandlats till extra bokhylla, garanterat bara tillfälligt eftersom det under sommaren ofta står öppet. Så jag har lite extra press på mig att jobba undan den olästa kategorin före sommarvärmen!

För att få lite överblick och ett foto för bloggen, la jag upp två högar, den större till vänster är ännu olästa böcker, den till höger är lästa. Obs att det mest är slumpmässigt i vilken ordning jag läser dem.

I mitten står två böcker jag håller på med. Marie Löfgrens bok I skuggan av ett ljus har jag nyss påbörjat, men känner redan det lovande suget efter att fortsätta läsandet. Den har börjat lovande med mycket romantik och en ökande föraning om annalkande hot... Blir en recension på den så småningom.

Tre böcker fick inte vara med eftersom jag egentligen ville begränsa mig till egenutgivna. Märkte att det inte höll riktigt. Så för rättvisans skull vill jag nämna dem speciellt: Noveller för världens barn (som jag tänker ta med nästa tågresa), Mistborn av Brandon Sanderson (födelsedagspresent som jag sparar på med känslan "den som spar han har") samt Levande och döda av Håkan Nesser, en av mina favoritförfattare. Denna bok är från Akademibokhandelns läsarklubb vilken jag är med i för att inte snöa in på fantasy.

Ovanpå Nene Ormes del 2 ligger en cd-bok intalad av vännen Björn Wirén: Katrine och orättvisan. En bok jag redan läst med ögonen, som därför befinner sig i högra högen, men ljudversionen återstår att avnjuta! Jag har ett utkast till recension på denna bok, vilket jag skjutit på eftersom den är så speciell. Absolut läsvärd men mycket långt från vad jag vanligen läser. Blir nog ett omdöme i alla fall efter att jag avlyssnat Björns inläsning.

Längst upp i högra högen ligger min systers Pannkaksfolket, syns inte på bilden märker jag. Annars kan nog titlarna tydas på de andra tror jag, om nu någon är intresserad av detaljer.

1 kommentar:

  1. Suck! Jag får göra en omprioritering av mitt liv. Kanske ska jag försöka sitta och läsa på riktigt från 03.00 till 07.30 och sedan försöka sy under dagen. Jag får testa detta när det inte ligger så mycket på syschemat och dotterdottern inte behöver sin mormor så mycket =)))

    SvaraRadera