onsdag 15 januari 2014

Idétorka - kan ett par barncitat vara något?

Det är 2 dagar nu sen jag skrev ett inlägg sist. Mina egna höjda kvalitetskrav är en orsak, att jag gått upp i arbetstid en annan. Viktigast är nog helt enkelt brist på idéer. Vissa dagar strömmar det fram så lätt - jag skriver ett inlägg på några få minuter - andra sitter jag och stirrar ut i luften en lång stund utan att de kommer flygande - infallen alltså. De där härliga ämnena jag känner för att utveckla.

Att bara skriva om mig själv känns för torftigt. På bokfronten är det fortfarande redigering som gäller. Inte mycket att ta upp. Själv fångas jag ohjälpligt av Sofia Fritzons blogg när hon citerar sina barn, som här. Kanske det kan vara något att bjuda läsarna på, funderar jag. Letar upp barnens böcker - de har varsin där vi skrivit upp deras roliga kommentarer.

Dialog mellan Caroline 3 år, som leker i sandlådan och mamma (som står på stegen och målar hus):

Mamma: Vad gör du, Caroline?
Caroline: Vet inte...
Mamma: Gör du sandkakor?
Caroline: Jaa
Mamma: Blir dom goda?
Caroline: Nää... dom ä baa fö vussna
Mamma: Jasså?! Varför det?
Caroline: Jo för dom ä giftiga!

En annan dag gjorde vi efterrättstårta med chokladpudding och små maränger. Caroline fick avsluta det hela med att strö över chokladströssel. Sedan beundrade hon det hela och utbrast förtjust: Det ser ut som en myrstack!

Till sist dagens himmelsfoto. För en gångs skull är det blått som gäller! Och solen skymtar minsann bakom tallarna... Härligt! Snart börjar talgoxarna såga sina tvåtoniga melodier som en första försmak av Våren!

4 kommentarer:

  1. Kanske ska dela med mig av vad som kommit ur barnamun?
    Simon blir rädd för tjurkalvarna bakom staketet. Tuffa Axel säger tröstande:
    Jag kan rädda dom om dom är dumma mot dej!
    4-5 år tror jag de var vid det tillfället =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, kan se dem för mig... :D
      Beskyddande Axel - lite äldre än Simon gissar jag.

      Radera
  2. Väldigt fin bild igen (säker på att du inte har en dold talang?) och roliga citat från Caroline. Det var ju snällt av henne att baka sandkakor för de vuxnas skull :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet du hur jag gör? Jag spanar in en vacker bit himmel, trycker på symbolen med kamera på på mobilen, lyfter den mot himlen. försöker hålla still och så trycker jag på en speciell knapp på displayen. Väl hemma flyger fotot genom luften till Dropbox i datorn (Carolines förtjänst) varifrån jag sen enkelt hämtar den. Visst är jag talangfull! :)

      Radera