lördag 11 januari 2014

För vem skriver du?

Kan inte låta bli att skriva ett inlägg även denna mulna lördag, då vi ivrigt (?) väntar på vintern. Det gäller detta med varför man skriver på sin blogg, vad och hur bra det blir. Har funderat ytterligare och ökat ut cirkeln utanför min egen sfär (tveksam formulering, borde redigeras men strunt samma). Varför skriver ni andra? Jag har av naturliga skäl mest bara kollat bloggar som rör bokskrivande och -läsande, till skillnad från Dag Öhrlund, se tidigare inlägg här. Finns ju tusen och en anledningar till att man bloggar och säkert ännu fler ämnen.

Så här tänker jag:
Varje privatbloggare har rätt att skriva vad han/hon/hen känner för eftersom ingen tvingas läsa. Fungerar det som terapi eller bara allmänt humörhöjande så okej för det. Är det sedan så att man har ambitioner att bli antagen som författare så kanske man bör tänka sig för innan man klickar på Publicera...

Varför skriver just du om du nu har en egen blogg? Välkommen att debattera detta ämne! Eller att låta bli, kanske det inte är intressant alls... Bara självklarheter.

Och du som läser, vad gillar du att läsa om?

Till slut vill jag bjuda på ett par roliga länkar!

Povel Ramels underbara sång om bland annat virkessortering här.

Rullande kula mm från en av mina favoritbloggare Qat the kitty här.

6 kommentarer:

  1. Intressant fråga tycker jag. Min åsikt är att man kan blogga om vad som helst så länge man håller sig till det man angivit som bloggämne. Jag läser gärna bok- och författarblogar men är helt ointresserad av folks familjeliv tex. Flera bloggar kan vara en lösning om en vill skriva om flera saker. Det har hänt flera gånger att jag börjat följa en författarblogg bara för att upptäcka att alla inlägg handlar om småbarn, dagishämtning och matlagning. En och annan avstickare från ämnet kan förstås vara uppfriskande men inte hela tiden. Så tycker jag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är ju det där ordet "lagom" som är bäst. Tycker själv mycket om roliga barncitat vilket kan vara pest för icke-föräldrar... Viktigt att man håller sig till det man angett som bloggämne skriver du, rubriken antar jag du menar. Den ändrar jag ofta på flera gånger innan jag publicerar... Eller kanske du menar det m,an skriver i något hörn som syftet med bloggen.

      Radera
  2. Det finns så mycket bra och intressant att läsa om i din blogg. Så jag hoppas verkligen att du fortsätter i samma stil som tidigare. Tycker att det funkar bra för mig att läsa bloggen fastän jag inte är författare eller har ambitioner att bli det. Bokrecensionerna och författarintervjuerna är riktigt intressanta. Tycker också om att läsa om vad som händer i din vardag och nyheter om dina kommande böcker Ha en riktigt bra fortsättning på helgen :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dessa uppmuntrande ord Eva-Britt :) Och tack detsamma. Bara söndan kvarstår av helgen, men vi ska ha årets första bokskrivarcirkel imorgon. Det är nåt att se fram emot!

      Radera
  3. Jag tycker det är bra när man håller störst fokus på det man säger att ens blogg ska handla (om man säger något om det) men annat ibland är ok så länge det inte helt tar överhanden (då får man ändra sin bloggbeskrivning...).
    Om personliga saker intresserar mig eller inte beror på min inställning till bloggaren/bloggen. Följer jag en blogg som skriver en hel del bokrecensioner för att jag vill få boktips så är jag ofta inte speciellt intresserad av vad personen bakom har för sig. Följer jag däremot en blogg för att jag tycker bloggaren är intressant (till exempel är någon jag känner eller någon som lever ett liv som intresserar mig) så gör personliga inlägg att det känns som att man kommer närmare bloggaren.
    Samma sak gäller väl spretigheten... Är det bloggens huvudinnehåll som intresserar mig kan inlägg om annat störa, men är bloggaren det intressanta så kan inläggen spreta.
    ...om nu nåt av det där blev begripligt... :)

    Och Povel Ramels sång känner man igen, den är rolig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske jag skulle ändra min beskrivning (uppe i högra hörnet), tex till typ lägga in "enstaka" framför boktips och en "hel" del framför annat...

      Radera