måndag 13 januari 2014

E-bok, nederlag eller framtidstro?

Trycka upp en bok med blädderbara papperssidor eller omvandla sitt worddokument till någon form av e-bok... Ja där finns ett val man kan göra. Mitt första manus, Porten, är upptryckt i en liten upplaga med påföljande högt styckpris. Försäljningen går ... sådär. Med del två snart färdigredigerad för sista gången och del 3 i kö för samma åtgärd, ställer jag mig frågan:

Är det att ge upp om jag nöjer mig med att erbjuda de följande delarna som någon form av digital version?

Tänk att bara strunta i ISBN, pliktexemplar och Bokrondellen och istället bara sälja dem för några tior här på bloggen ... Så enkelt! Men ändå ha nöjet att kunna erbjuda de läsare som uppskattar vad jag skriver en fortsättning, låt vara i digital form. Det känns onekligen lockande.

Kvar har jag sedan bokmanus fem och sex, vilka är minst halvfärdiga. (Del fyra i serien är bara påbörjad). De är fristående och skulle enklare kunna ges ut på sedvanligt sätt när de så småningom genomgått alla redigeringsvarv och utsatts för testläsarna. Men det blir ett par år framåt i tiden gissar jag och mycket kan hända på den tiden. Kanske e-boken då definitivt har segrat över pappersversionen.

Kanske är jag nymodig om jag väljer e-boksformat, i framkanten istället för att ha gett upp.
Tål att tänka på både en och två gånger ...
Vad tycker du? Nederlag eller Framtiden?

Äntligen fick vi idag se himlen utan ett tjockt molntäcke! Soluppgången kunde jag inte motstå, får symbolisera framtiden, haha!


14 kommentarer:

  1. Vilken otroligt fin bild där på slutet.

    SvaraRadera
  2. Det är så svårt att få ett snyggt bibliotek med e-böcker! Själv föredrar jag hör-bok i "läsande" stund. Men ett ex i bokhyllan krävs oxå =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm, där har du rätt. Kanske man kunde ha någon pappbit med titel o presentation o länkadress haha!

      Radera
    2. Jag vet, jag vet! Man tar en tom kartong och fixar ett omslag till den som passar boken. Och sen så ställer man den i hyllan. :)

      Radera
  3. Snygg bild, så vacker himmel mot de mörka trädsiluetterna!
    E-böcker är ett bra alternativ och jag tror faktiskt att du ligger i framkant. Miljövänligt är det också, eftersom det inte går åt något papper Men jag förstår din tvekan. Det är ändå något alldeles speciellt med en riktig bok. Just känslan att hålla i den, bläddra och lägga in ett bokmärke tills nästa gång den ska läsas. Det är ett extra plus om boken har ett snyggt omslag precis som din bok! Vem vet, en vanlig tryckt bok kanske blir en dyr lyxprodukt i framtiden :-) Själv så har jag i alla fall börjat läsa vecko- och månadstidningar på läsplatta via Readly, och har helt slutat köpa papperstidningar. Men föredrar ännu att läsa böcker "på riktigt" :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. För min del går jag ibland in på tex Ellos via nätet men föredrar fortfarande klädkatalogerna...
      Tack för kommentaren! :)

      Radera
  4. Flera kommentarer om fotot så här kommer min reaktion när jag såg det, så blir det lite variation. ;)
    "Nä, har hon lagt upp ännu en bild med himmel och trädtoppar på? Tar de aldrig slut." Djup suck.
    :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, himmel o trädtoppar finns nya varianter av varje dag, ja varje timme, nästan minut! (Dvs trädtopparna är klart desamma bara olika vinklar och växtplatser). Så det kommer fler! Garanterat...

      Radera
    2. Ska vi gå en fotokurs nästa gång kanske ;)

      Radera
    3. Ja kanske det! Fast nehe, jag är alldeles för lat. Nöjer mig med dessa snabba mobilfoton! Men kanske du o Caroline? Så kan jag låna era himmelsfoton sen!!

      Radera
  5. Jag köper mycket e-böcker pga jag bor i en pytteliten lägenhet som är fylld av böcker redan. Om du kör e-varianten så tycker jag att du ändå ska ha ISBN så den kan säljas genom nätbokhandlarna. Letade faktiskt efter Porten som e-bok för ett tag sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska ingå i avtalet med Vulkan men de tycker man ska vänta några månader... Ska kontakta dem o fråga om det är dags än.

      Radera
    2. Vad bra! Då kommer den som e-bok framöver. :)

      Radera