onsdag 1 januari 2014

2014 - välkommen!

Nytt år för oss alla. Det gamla har lagt sig att dö den stackaren. Synd på ett så bra år kan jag tycka, varför inte köra en repris? Med lite redigeringar skulle det bli rätt perfekt! Obs att jag nu tänker i rent personliga aspekter!
2013 var året då dottern Caroline och jag gick en skrivarkurs.
2013 träffade vi Björn Wirén på just den kursen, nu en nära vän, genom honom även kusinen Mikael Hammarlund.
2013 startade jag denna blogg, den 29 maj. På Björns förslag.
2013 åkte Caroline och jag till Bokmässan i Göteborg, där blev jag medlem i Egenutgivarna.
2013 på hösten gav jag ut min första bok, Porten.
2013 utvecklades mitt arbete till nya dimensioner och jag fick nya vänner via jobbet.
2013 på hösten återupptäckte jag musikens kraft och påverkan. Fick nya favoriter att lyssna på.
2013 inte minst blev jag skogsidiot...
Så därför avlutar jag denna årsrapport med lite skogsluft!

***

För en tid sedan räknade jag upp tänkbara risker med att gå ensam i den vilda, småländska barrskogen. Har nu fler exempel. Lyckades till och med fånga dem med mobilkameran!

Enhörning eller bäckahäst eller annat odjur, verkar dock rätt nergången i myren. Med rätt trollformel kanske den lyckas ta sig upp och vad händer då? Vän eller fiende? Spetsar den mig med hornet eller får jag rida på dess rygg? Hade jag rätt befrielseformel skulle jag nog våga testa ...

Det förstenade lejonet - ser ni det? Tessi är helt ovetande om faran. Men är man Narnia-fantast så kan man ju inte vara verkligt rädd för sagolika lejon, bara hysa en stor respekt och vördnad för dem. Kunde jag befria lejonet från dess stenfjättrar så skulle jag naturligtvis göra det! Med risk för livet kanske ...

I gamla trästubbar lever trädtrollen. De kikar ut ibland när man som minst anar det. Det gäller att inte fästa blicken direkt på ... Detta trädtroll har en pälsmössa med flaxande öronlappar förklädda till lossnande barkflak. Men jag låter mig inte luras, de är opålitliga och lögnaktiga och man ska absolut inte hjälpa dem loss från stubben de bor i! Särskilt inte de snoriga. De bör bara lämnas ifred ...

Har du förmågan att se de sagoväsen som döljer sig i skogen? Man kan verkligen förstå hur det i gamla tider uppstod sägner och skrönor ...

2 kommentarer:

  1. Spännande :) Lyckades fota liknande varelser för några år sedan men lejon och enhörningar har jag inte fått syn på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är för lite i skogen, fantasi har du så det räcker, det vet jag :)

      Radera