fredag 6 december 2013

Vänskap ... och en gammal dagbok.

Detta inlägg skulle "bara" handla om alla fördelar med vänskap, hade jag tänkt. Hur mycket viktigare det är att ha sanna vänner än att ha en partner att älska. Klokt och förnuftigt.

Men så hittade jag en gammal dagbok...

Skrev den när jag var 20-21 år, under ett drygt års tid då det hände så mycket att jag helt enkelt bara var tvungen att skriva ner mina tankar och känslor. Få utlopp för dem. Efter en uppmjukande lättare (obesvarad) förälskelse tände det till på allvar på annat håll. Jag upplevde min första kyss för att bara ett år senare vara gift (med en helt annan man). Tänk vilken tid det var! Mina känslor åkte verkligen berg- och dalbana! Mellan alla romantiska inslag i dagboken så hittar jag finkänsliga betraktelser, typ möte med en gammal man, funderingar över en bit mossa (vad som gömmer sig under den frusna vinterytan - gröna groddar som väntar på vårsolens upplivande värme) och förundran över vårens ljuvlighet; finns Gud eller inte etc.

Jag var så ung... Känner ömhet för denna unga kvinna, så sårbar och lättrörd, tunnhudad och känslosam... Givetvis otroligt naiv. Men vilka upplevelser hon fick vara med om! Inblandade personer är värda mitt varma tack å hennes vägnar. Jag tror jag kommer återvända till denna dagbok, kanske citera delar av den (de som inte får 20-åringen i mig att rodna...).

När jag nu ser tillbaka och läser vad jag då skrev, så kan jag inte låta bli att se det med författarens ögon. Här är en guldgruva att ösa ur närhelst jag vill beskriva en ung, kvinnlig huvudkaraktärs mognad till vuxenheten.

Men tillbaka till Vänskapen! Trots ovanstående så håller jag fast vid att den är viktigare än kärlek/förälskelse. En riktig vän håller på dig i alla väder, stöttar, peppar, tröstar, lyssnar, bara finns. Och lessnar inte för att istället söka lyckan på annat håll. I ett förhållande/äktenskap så anser jag att det är nödvändigt med vänskap för att det ska hålla i längden, bara kärlek räcker inte.

Och sen var det ju det där med humor, förstås! Det kan man inte leva utan i ett bra äktenskap, haha!

Håller ni med mig? Självklarheter? Eller tycker ni jag är ute och cyklar? Med punkterade däck...

P.s. Ser att mina kriterier för en god vän också stämmer utmärkt in på ett syskon, till exempel min högt uppskattade och älskade syster!

4 kommentarer:

  1. Håller med. Vänskap är kittet i alla förhållanden =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nästa fråga är förstås var man hittar dem... Vännerna alltså.

      Radera
  2. Man odlar dem =)! Ta t.ex. dina kompisar på egenutgivarna. Fixa till en träff i all enkelhet med dem som bor på lagom avstånd. Fika på Askelyckan t.ex. Dina fiskodlare. Prat en kvart x-tra med dem varje gång. Fråga om livet i övrigt...Odla som sagt =) Nu kommer ju inte alla satta från upp, men de som kommer upp ska du vårda =)
    Typ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Goda råd som jag/vi tackar för. Fast visst är det enklare att vara vän på avstånd haha. Via mejl tex...

      Radera