måndag 9 december 2013

Tanketrådar...

Det här med hur hjärnan associerar när den får fria tyglar har alltid fascinerat mig. Man kan börja tänka på något helt banalt, för att från detta länka vidare i långa kedjor av "fundror"* tills man plötsligt upptäcker sig tänka på något verkligen helt annat.
*Fundra = alldeles färskt hemmatillverkat ord trodde jag. En kort tanke som man snart släpper. Men det är redan påhittat! Kolla länken.

Nu ska jag testa ett exempel på hur hjärnan associerar:
I helgen har vi haft trevligt besök här. Med anledning av det beslöt jag mig för att det borde dammsugas. Jag blir så himla argsint när jag dammsuger. Fast jag har kommit på ett sätt att motverka detta: jag tar på mig hörlurar och lyssnar till min favoritmusik från iPoden!

Ett annat ställe där jag gärna lyssnar på musik är i skogen, på mina skogspromenader med hundarna. Jag kan då börja fundera på kompet, vilket instrument som jag gillar mest, som är viktigast. Hm... Gitarr kanske? Antingen akustiskt finlir (Paul Simon) eller vinande elgitarr... Eller förresten, piano! Tänk typ Elton John, suck =). Men, men. Vad är en poplåt utan trummor! Eller vad heter det nu, batteri ... slagverk... Alltså det som ger takt och rytm som bär upp resten av instrumenten (30 Seconds to Mars: Closer to the edge tex) . Det som påverkar hela kroppen och gör att man inte vill stå still... Undras om det beror på att man har minnen från fosterstadiet, mammas dunkande hjärta...

Hur är det med spädbarn - dammsugare funkar ofta för rogivande nedsövning, gör även klockor det? Ska då förstås vara gammaldags klockor med riktigt urverk som tickar högt och långsamt. Tänk vad det är fridfullt... En långsamt tickande köksklocka och en surrande fluga = sommar! Undrar hur det blir i sommar, kommer jag kunna ta ut nån semester... borde ju måla huset om inte annat, det är det verkligen behov av! Kanske jag ändå kunde klara av rödfärgen, men det tar ju hårt på axlarna även det. Jag får väl göra ett nytt försök att engagera barnen. Eller förresten, killarna vi hade här i helgen, Björn o Mikael verkade ju lite intresserade av sommarjobb ...

Björn och Mikael ja, nu är de snart klara med julkalendern. Caroline (dottern) har blivit alltmer delaktig i detta. Kul idé, en sketch per dag fram till jul! Dom är ju så ambitiösa och samtidigt har de så roligt själva ... En annan rolig julkalender är ju den på TV1, Familjen Hedenhös uppfinner julen. Äntligen en julkalender som man vill följa till slutet! Kul det där som en bloggarvän skrev om sitt barn, som hade beskrivit den så roligt haha!

Hedenhösarna är klädda bara i skinn, eller päls menar jag. Är väl fuskpäls... Inte som med Tessis eländiga
päls som drar åt sig snön som om den vore hundmagnetisk, hon springer alltmer bredbent ju större snöbollarna blir som hänger i benhåret, till slut får hon skutta fram i jämfotahopp! Måste göra nåt åt det, ta fram saxen och trimma både benhår och tasshår. Då blir det förstås behov av dammsugning igen ... Var har jag nu iPoden?

Och så vidare ... och så vidare ... Känner ni igen er?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar