lördag 14 december 2013

Min romantiska sida

Häromdagen skrev jag ett inlägg om Vänskap. Jag menade vartenda ord där. Men det är inte hela sanningen. Jag har en bekännelse att göra: längst inne är jag till min natur mycket romantisk... Ja, faktiskt! Det visar sig i mitt skrivande; jag vill (även om jag inte alltid ger efter) att mina karaktärer ska få varandra till slut! Helst allihopa, ingen ska bli lämnad ensam... Utom de "dumma och elaka" förstås. De kan gott få stå där övergivna och snopna när alla andra vandrar bort mot solnedgången hand i hand, två och två, haha!

Att beskriva varma känslor mellan två personer är inte det lättaste. Ska de vara besvarade eller ensidiga? Hur allvarligt menade vill jag ha dem? Det finns ju grader av detta vi kallar kärlek. Jag skiljer själv på förälskelse och äkta kärlek. Det förra behöver inte innebära att man egentligen känner motparten särskilt väl. Kan vara mest utseendet som attraherar och fängslar.
Äkta kärlek förutsätter att man verkligen känner varandra, är nära vänner dessutom. Tar sin tid innan man når dit. Så definierar jag det i alla fall.
Förälskelsen är den mest spännande varianten att skriva om, självklart, den där första, pirrande känslan ... Hur den andra personen blir liksom självlysande, fångar ens blickar, tar upp ens tankar, vänder ens värld upp- och ned. Ett ögonkast kan tolkas och misstolkas under timmar av grubblerier, en beröring kan skapa fysiska reaktioner man knappt trodde existerade.

I de "varma känslorna" ingår en rejäl portion fysisk attraktion. Som författare måste man då dra en gräns för vad man klarar av att beskriva. Bättre avstå än skriva illa och taffligt om det sexuella mötet. I min favoritgenre fantasy är sex en ovanlig företeelse, i alla fall i den mer klassiska formen av fantasy. Behöver inte finnas någon romantik alls faktiskt. Tänk annars så intressant det vore med en orch som faller för en alv ...  Tvärtom verkar mindre sannolikt, känner jag helt fördomsfullt.

Men tillbaka till vänskapen. Den är också fascinerande att beskriva! Särskilt mellan två helt olika typer av karaktärer, som man normalt inte väntar sig ska ens komma på tanken att bli vänner. Jag tycker mycket om både filmer och böcker på det temat - den oväntade vänskapen. Kommer inte på något exempel just för tillfället, kanske gör du? Tipsa gärna!

Eller jo! Har ju recenserat en bok, Boel och Oscar som är ett typiskt exempel på udda vänskap!


2 kommentarer:

  1. Ett exempel från en klassisk fantasy... Legolas och Gimli i Sagan om ringen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Tack... Så sugen jag blir att se dem igen på film :) Den stolte, ståtlige alven och den fule, buttre och minst lika stolte dvärgen, för de som glömt...

      Radera