lördag 28 december 2013

Min fantastiska svärmor Berit Ahlberg

Berit Ahlberg, min svärmor, lärde jag känna samma år som hon blev just det: min svärmor. 1976. När hon dog 2009 hade hon varit min svärmor i 33 år. Inte undra på att vi kom varandra nära! Jag saknar henne fortfarande... Hon blev mig lika kär som min egen mamma. En fantastisk svärmor!

Först en liten bakgrund: Berit utbildade sig till lärare med diverse påbyggnader. Jobbade som speciallärare med att hjälpa barn med läs- och skrivsvårigheter. Vid sidan av sitt yrke hade hon sitt stora musikintresse. Hon älskade att jobba med och umgås med barn och ungdomar. Skapade en förening, Lindebolarna, som fortsätter sin verksamhet även utan henne. Massor av år arrangerade hon sammankomster av olika slag och längd, allt från korta helgträffar till veckolånga sommarläger. På dessa delades tiden mellan många aktiviteter: ridning, körsång, spelande på olika instrument enskilt, i grupp eller orkester, teater, folkdans såväl som modernare dans, sällskapslekar ... En prisad och lovordad lärare och föreningsledare!

Inte undra på att Berit blev en superfarmor! Alla våra tre barn spelar piano en bra bit utöver det vanliga. Även andra instrument har hon lärt upp dem på: viola, cello, olika flöjter... Farmor kunde leka med dem på deras nivå, oavsett om de var fyra eller fjorton. Hon hjälpte oss att genomföra mängder av högt uppskattade barnkalas och häxpartyn, satte ihop konsertprogram för släktsammankomsterna vid årets stora högtider, skrev egna sagor om häxan Moriella, som hon läste högt för familjen... och så vidare i samma stil. En otrolig farmor!

För släkten var hon ett nav, en centralfigur som höll ihop oss och drog oss samman till diverse familje- och släktträffar. Jul, nyår, påsk och Allhelgona såväl som alla födelsedagar - hon både skapade och uppehöll traditioner, mestadels på ett positivt sätt. En släktens överhuvud och sammanhållare!

Jag kommer aldrig bli som Berit. Är inte på långa vägar så social och energisk. Men jag skulle ändå vilja efterlikna henne lite grann, vill bli en uppskattad svärmor såväl som kär far- och mormor. Däremot tar jag inte upp oket som storsläktens sammanhållare; föredrar definitivt små sammankomster där man hinner umgås med var och en.

Är det någon som vill läsa mer om min fantastiska svärmor så lämnar jag en länk här.

2 kommentarer:

  1. Ja, farmor var verkligen en fantastisk person! Skrev sånger också.
    Och du är redan en underbar mamma så tvivlar inte det minsta på att du klarar rollerna svärmor, farmor och mormor också. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å så rart skrivet käraste dotter :) <3 <3 <3

      Radera