onsdag 18 december 2013

Lojalitet - medfött eller inlärt?

För några dagar sedan skrev jag om vänskap. Här har ju lojaliteten en stor roll. Fick anledning att fundera över den egenskapen i söndags när min bror påpekade att jag är en mycket lojal person. Lojalitet finns ju av väldigt olika slag, men javisst är jag det. Lojal mot bilmärken tex. Peugeot har vi haft i många år nu. Dyra och täta reparationer, dålig vintervärme, inga höga andrahandsvärden... Efter den sista femsiffriga verkstadsräkningen beslöt jag mig för att byta till nåt annat som Toyota! Men nu har tiden gått och jag börjar tveka igen... Lojaliteten sticker upp.

Jobbar åt Fiskhälsan numera. Fiskodlare - vilket härligt folk! Känner mig full av lojalitet gentemot dessa, vilket inte är riktigt professionellt. Fast mest lojal är jag ju mot djuren! Hoppas jag...

Mina barn är jag mest lojal mot av alla i hela världen! Dem slåss jag för om det behövs och överger aldrig någonsin. Fast där är det nog moderskärleken, inte "bara" lojalitet.

Efter ett långt äktenskap så blir man ju lojal mot sin make/maka. Även om förhållanden ändras och beroendesituationen förvrängs. Det där med i nöd och lust är ju lite ute, men lojaliteten växer sig stark! Inte överger man varandra bara för att söka sig nya jaktmarker/partners. Vi som vet vad lojalitet är står fast hur starkt det än blåser.

Så alla som är vän med mig, ni ska veta att jag överger er inte frivilligt! Lojala jag...

Visst ja. Frågan i rubriken. Är lojalitet medfött eller förvärvat? För egen del tror jag det senare. Hade en bästis igenom mest hela skoltiden, vi höll ihop i vått och torrt, hade samma intressen (hästar!!!) och stod upp för varandra gentemot alla angripare :) Härliga tider! Det har säkert påverkat mig. Eller vad tror du?

2 kommentarer:

  1. Jag tror att det är ett karaktäsrsdrag man föds med. För varför skulle det finnas människor som med vett och vilje inte vill vara lojala?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns väl dom som sätter sig själva främst och då är det ju inte intressant med lojalitet - så länge det inte lönar sig. (Eller är det bara i böcker/på film haha!)

      Radera