tisdag 17 december 2013

Lite försäljningsstatistik

Kollade just in på mina uppgifter på Vulkans förlag, det är ju där jag fått Porten tryckt. Har i många dagar nu gett mig samma dystra resultat:  2  3 böcker sålda... Vad ger ni mig för det, haha! En sympatikram? Ett hånfullt grin? Nä, så elaka är ni nog inte ni som läser min blogg... Idag den 27 december kollar jag igen. Nu plötsligt har det sålt hela 12 ex från Vulkan! Vilken lycka haha! Obs inte ironiskt ...

Då är det mer trösterikt att studera mina egna försäljningssiffror: har vid dagens datum (18/12) sålt 27 28 böcker, samt gett bort ett tiotal (inklusive recensionsexemplaren - julklappsexen inte medräknade...).

Sitter jag då och snyter mig i pappersnäsduken, efter att ha torkat tårarna? Närå. Jag är rätt nöjd ändå över att på någon dryg månad gjort av med mer än en tredjedel av upplagan! DET låter väl bra? Nästan 10% bara på bokreleasefesten!

Jag brukar säga att man är fattig på olika nivåer, har upplevt både 10, 100 och 1000-kronors nivån. Ännu inte 10 000 kronors-varianten. Alltså att man först vid x-siffriga belopp måste tänka efter två gånger minst... Samma sak kan sägas gälla för bokutgivning. Jag ligger lågt här. Har man bara tryckt 100 ex så är det inte så svårt att göra slut på upplagan! Värre nästa gång, för då kommer jag sköta utgivningen själv för att få ett betydligt mer lockande pris. Då gissar jag att det blir upplagor på åtskilliga hundratal, kanske så mycket som 1000 beroende på mängdrabatter och sådant. Gruvar mig lite för de försäljningssiffror jag då inte kommer kunna glädjas över... En bok i taget kommer inte att märkas...

Fördelen med att ha en liten läsekrets är att man har mer koll på vem som läser ens bok, vem man släppt in i sin värld. Och det känns bra!

Till slut ska jag erkänna att jag knappt gjort något för att marknadsföra min bok. Denna blogg förstås, ett litet mysigt men dåligt besökt releaseparty, medverkan på Bokmässan och en annons i Svensk Veterinärtidning.Är både för lat och tillbakadragen för att åka runt på mässor och andra offentliga platser.

2 kommentarer:

  1. Jag sålde en i veckan...Men det kanske du räknat in i dem jag köpte av dej? I allafall var det ett helt spontant köp. D.v.s. Jag hade inte pratat för boken =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inräknat! Fick sms om att Portenfebern sprider sig i Örebro län! En bortskänkt bok har nu renderat 2 sålda ex (kompisar). :)

      Radera