onsdag 25 december 2013

Juldagsmorgon

Vaknar tidigt som vanligt. Juldagsmorgon, eller dan efter dan. Duggregnar ute ser jag när jag släpper in katterna. Köksbordet står på tvären och taklampan blänker i tangenterna. Julduken i rött, grönt och guld passar bra med julbuketten från gästerna i rött och grönt . En kvardröjande doft av julskinka alternativt saffransbröd, hade gjort sig bra, men känner ingen särskild doft alls.

Blev en julafton i vanlig stil, det vill säga fullspäckad. Hann inte så mycket dan före dan så allt pyntande återstod när julaftonens frukost var avklarad. Gästerna infann sig inte förrän vid halv två-tiden så vi hann bra ändå: Julkrubban fixade döttrarna, själv monterade jag julbyn med sin belysning, medan vi hjälptes åt att klä den ovanliga granen. Hade burit hem toppen på en jätte som Simone fällde tvärsöver skogsvägen jag går på med hundarna varje dag. Den var uppkapad i hanterbara delar, däribland en lagom topp. Det blev en annorlunda gran - mycket tätt med barr och stora kottar nedtill, även om den är i smalaste laget! Fin på sitt sätt och mäktigt att tänka sig att den befunnit sig så nära himlen! Svajat tillsammans med de andra trädtopparna ...

Dopp i grytan tog vi redan vid tretiden eftersom alla var hungriga. Härligt att vara anpassningsbar här tack vare att vi spelade in Disneyobligatoriet på boxen. Jag bemödade mig om att sätta alla i arbete och inte göra allt själv. Nästan jobbigare så men ger ju en fin stämning i köket. Efter vårt enkla men mättande julbord fick de andra se på Kalle Anka o Co, medan jag satte på mig hörlurar, knäppte igång iPoden och njöt av Eagles mm medan jag röjde upp i köket. Inte bara dammsugning som vinner på musikstöd!

Jultomten dröjde... Kom igång med julklappsöppning först vid 19-tiden, väl sent med tanke på de två yngsta (1½ respektive 4½). Fick också frångå den vanliga traditionen att först dela ut alla klapparna (tomtens jobb) inklusive läsa de rim som diktats. Därefter öppna en i taget, börjar med den yngsta och sedan varv efter varv tills ingen har någon klapp kvar, givetvis med förnyat rimläsande. Efter första timmen släppte jag öppnandet loss och vi blev tack vare det klara till 21. Alla nöjda och glada! Utom minsta killen som vägrade sova fast han var övertrött. Eller just därför...

Sista utfodringen på julaftonen är risgrynsgröt. med en ensam skalad mandel i. Varje år funderar vi på vad den som hittar mandeln egentligen brukar få för det ... eller tvingas göra ... eller hur är det nu? Diska eller bli gift under nästkommande år? Men ingen sade sig ha fått den... Först efter avdukning avslöjade maken att det var nog han. Höll på att glömma: innan man får ta sig första portionen måste man rimma! Blir högst skiftande kvalitet och urartar snabbt efter de första försöken. Mycket skratt skapar denna tradition som starkt kan rekommenderas! Smaklösaste rimmet i släkten genom tiderna diktade min svåger för många år sedan: Snön lyser röd runt knuten, tomten är skjuten! 

Allra sista "programpunkten" ska egentligen vara att vi alla går upp till övervåningen, beundrar julkrubban, dansar lite ringlekar om barn finns bland gästerna och sedan tänder de levande ljusen i granen. I det svaga ljuset försöker vi tyda sångtexterna i våra omfångsrika, utskrivna häften med favoriter - fast mycket kan man ju utantill vid det här laget! Igår var dock flera alltför trötta så vi skippade skönsången. Skönt igen att kunna bryta traditionen när det passar. Fast känns lite tomt idag, så många osjungna sånger som stockar sig i halsen... (Eller är det all kålen jag åt igår som ger sig till känna, haha?)

Jaha, detta var min julafton. Kan tillägga att jag lyckades klämma in två timmeslånga rundor med hundarna samt att jag framåt midnatt gick in på CDON.com och beställde julklappar jag inte fått. Eagles i storpack bland annat.

Hur har din julafton varit?
Önskar er alla en god fortsättning!

4 kommentarer:

  1. Ja, min jul i korthet finns ju i bloggen, men din låter ju helt fantastisk. Om man klarar att frångå vissa rutiner alltså. Hehe! Jag ser nästan framför mig nåt klöassiskt julfirande från 1900-talets början när jag tänker mig din jul. :D

    Men hur julen än ser ut i alla hem så önskar jag att alla fick ha den precis så som de ville (tyvärr en utopi, men ändå...) :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm. Traditioner är bra och roligt men ska gå att bryta och ersätta med nya! Och inte nödvändigt att man har nån att dela dem med, man kan ha mysigt och (l)ju(v)ligt på egen hand, i alla fall om det är självvalt.

      Radera
  2. Två acction, en romatisk och en historisk om Martin Luther. Pratar om min traditionella Julaftonsfilmtime förståss =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Love actually gissar jag. Fast det är ju knappaste en action... ;)

      Radera