torsdag 26 december 2013

Juldagen - så blev den

Jaha, så är det Annandag Jul och det mesta julandet är ... höll på att skriva överstökat men det låter ju rätt negativt. Avklarat inte bättre. Avnjutet får duga. Våra julgäster stannade hela dagen och lämnade oss först framåt sextiden. En härligt sen frukost utan traditioner. Havregrynsgröt, inte ens julskinkan åkte fram (glömde...). Maken och jag hade för-ätit vår yoghurt ett par timmar tidigare så för oss blev det bara te och smörgås, vilket innebär tunt knäcke med tjocka skivor Brieost på eftersom vi försöker hålla en LCHF-diet. Med mycket fusk nu i jul förstås!

Hundarna och jag försvann sedan ut i skogen medan övriga gjorde vad de ville. Blev en del spelande på Den försvunna diamanten, en klassiker efter vad jag förstår och i år julklapp till 4-åringen (inte vår, makens systerson). Är inte mycket för att spela sällskapsspel själv, men gillar att familj och gäster gör det. Så mysigt att höra deras skratt och retsamma kommentarer medan jag pysslar med annat. I köket mestadels.

Smager snarare än fager...
Igår hann vi inte med att tända granen (de levande ljusen) på julaftonen, det fick bli på juldagen istället. Inga problem med ljuset, i dessa gråmulna tider är det ju skymning nästan jämt, när det inte är kolmörkt. Klockan fyra är det rätt svart ute i byn; trevligt att då se de lysande granarna i mest varje trädgård kompletterat med elektriska stakar och stjärnor i olika varianter i fönstren när nu snön lyser bara med sin frånvaro ...

Vår tradition med granen är att tända de levande och släcka de elektriska julgransljusen. Vattenhink eller sprejflaska inom räckhåll, brandvarnaren urkopplad. Sedan tänder vi tomtebloss! Någon mer som gör det? Finns ju att köpa fortfarande så jag antar att det händer även i andra julfirande hem. Så fort det börjar spraka börjar vi sjunga. Har hemtryckta häften med julsånger, så det är bara att välja. Och det gör vi i åldersordning. Mest varje år säger någon att tomteblossen räckte mycket längre förr! Jag misstänker att vi kanske sjöng i ett snabbare tempo, tycker hastigheten segat ner sig betydligt med åren. (Annars kan man ju tro att jag med stigande ålder borde vilja sjunga allt långsammare, eller? Åldersfördom haha?)
...men fin när den lyser!

En sista tradition bjuder jag på: Juldagen ska det vara lutfisk till middag! Tog mig många jular hemma hos makens mormor med artigt intagande av denna mystiska fiskrätt, innan jag så småningom slutade vämjas och började gilla rätten. Numera är det närmast ett måste. En gång per år. Resterna brukar däremot hamna i slaskhinken efter några dagars nedgradering i kylen ...

Till lutfisken serverar jag vit sås, potatis, broccoli (hatar gröna ärter) och senap gjort på brunt senapsfrö, lite vatten, peppar o salt. lite matolja och en aning ättika. Senapskornen mals sönder, inte i en mortel utan i en stadig plastskål med hjälp av en kanonkula! Kanonkul! Nåja, byttan vandrar runt bland tårögda familjemedlemmar rätt länge innan det börjar likna senap ... Erkännas bör väl också att vid sidan av lutfisken serveras även lax, vilket med åren blivit snarare huvudrätt!

Som efterrätt duger ingenting annat än ris a la Malta. Risgrynsgröt (vilken jag inte skulle komma på tanken att koka själv, den köpta är myyycket godare, haha! Hur många rasar över detta påstående? Erkänn, den hemlagade blir aldrig lika mjuk och len! Fast erkänner gärna att den köpta är väl söt). Gröten blandas med nästan lika mycket hårt vispad grädde, smaksätts med vaniljsocker. En tradition från svärmors tid är att göra små tomtenissar som sätts ovanpå gräddgröten, därav noteringen om hård vispning. Oftast blir det så att de arma tomtarna långsamt drunknar, det gäller att inte lägga dit dem förrän till serveringen för att det inte ska se alltför tragiskt ut. Men numera nöjer jag mig med att sätta fram ett fat med skivad mandelmassa. Ändå så få som gillar detta tillskott. Sylt till, godast är ren jordgubbskompott.

Annandag jul kommer ni slippa behöva läsa om, där har vi inga traditioner alls!

3 kommentarer:

  1. Hur många dagar behövs för att komma i "fas" efter en sådan jul? Både vad gäller mat såväl som vardagssysslor? Promenader och skrivande...?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mat - äter sista resterna från julaftonens julbord idag...
      Vardagssysslor - ska jobba undan en del idag annars är det enda planerade vårt vanliga fredagsmys, med julklappsfilmen Oblivion...
      Promenader - har jag gjort precis som vanligt nästan.
      Skrivande - bara blivit blogg och mejl, och nu väntar egentligen redigering, inte mer bokskrivande... Kanske i helgen?

      Radera
  2. Glömde säga att det i allafall låter väldigt trevligt =)

    SvaraRadera