söndag 29 december 2013

Ingmar Bergman kände aldrig skuld av Maria Bielke von Sydow


Via föreningen Egenutgivarna har jag lärt känna författaren Maria Bielke von Sydow. Hon var med på det releaseparty som min syster och jag hade inför boksläppet av våra respektive böcker. Maria hade med sig sina egna för försäljning och signering. Även om hennes böcker inte tillhör min favoritgenre, fantasy, blev jag nyfiken och köpte de två första (fristående) delarna i trilogin. Den tredje kommer ut nästa år.
Nu har jag läst ut den första boken, gick rätt snabbt, både för att den är lättläst med korta kapitel och underhållande handling och för att den "bara" har ca 200 sidor.

Om vi börjar med handlingen, så citerar jag som vanligt från baksidan för att inte avslöja för mycket:
Helena är kvinnan som lever sitt liv i oförlåtlig skuld. Hon är övertygad om att hon är skyldig till sitt ena tvillingbarns död. Pär är framgångsrik självhjälpsförfattare. Med sina böcker inspirerar och hjälper han många. Dock inte sig själv, hans eget liv är både i uppror och på nedgång. I Malmö bor Sylvia, en driven studie- och yrkesvägledare som mest längtar efter att få tag på ett ligg. På besök till staden kommer Janne, en landsortsbo som lever ett gott liv med vänner och egen allfixarfirma. - Sanningen uppdagas. Vem eller vilka bär skuld till barnets död?
Detta är inte fantasy, alltså måste Maria hålla sig till vad som verkligen kan hända i vår verklighet och det gör hon. Har inte stött på något att höja på ögonbrynen åt eller le förtjust över. Men likväl har jag inga problem med att gripas av handlingen.

Miljöbeskrivningen är lagom och trovärdig. Maria bor själv i Malmö och man får även känslan av att hon har erfarenhet av att bo på landet. Inte minst gillar jag hennes naturbeskrivningar. Karaktärerna är genomarbetade och äkta. Man kommer dem nära, engagerar sig och hoppas att det ska ordna sig för dem, gläds när det går bra och sörjer över motgångar och dråpslag. Gillar att det finns flera huvudpersoner; Maria byter perspektiv rätt ofta, ibland kan det ta ett ögonblick att hänga med i bytena.

Språket till slut. Inga problem här. Står på baksidan att Maria arbetat inom utbildningsväsendet, i vilket fall verkar hon van vid att formulera sig i text. Att skriva i presens eller imperfekt är ett val man står för som författare. Det senare är det vanligaste, det förra ger en större känsla av närvaro i tid och rum. Maria har valt presens vilket hon behärskar alldeles utmärkt, passar väl in här.

Omslaget är det jag gillar minst. Men det är en ren personlig känsla, som hänger ihop med min fantasy-bakgrund tror jag. När jag nu så småningom vant mig kan jag tycka att det passar rätt bra med denna enkla spricka som återkommer på alla tre delarna, bara i olika färgsättning. I och för sig tycker jag böckerna är väl tunna (200 sidor), men vet att Maria planerar att ge ut dem i en enda volym någon gång i framtiden.

Sammantaget så tyckte jag mycket om denna första del och sätter gärna tänderna i nästa. Vill ju veta hur det går för de olika personerna! Ska X någonsin få träffa Y? Håller förhållandet mellan Z och Å? Och kommer A och B att försona sig med förlusten av C?

Böckerna köper du direkt från författaren, via hennes bloggsida, klicka här. Rekommenderar dem varmt! I alla fall den första, nummer två har jag ju faktiskt inte läst ännu...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar