tisdag 3 december 2013

Humor. Viktigt för karaktären!

"Vilket är det viktigaste karaktärsdraget hos din favoritpersonlighet?" Hade jag fått den frågan skulle jag tveklöst svarat: humor! Det är visserligen inte så lätt att vara rolig när man skriver, själv är jag rätt kass på det trots att jag tränar. Tror att jag får läsaren av Porten att dra på munnen ibland; men mer blir det knappast. Strunt samma, det finns nog tillräckligt många roliga böcker ändå.

Men hur skulle livet vara om man inte kunde se på det med lite lagom humor? Och ännu värre - hur skulle man stå ut med sig själv om man inte kunde skratta åt sina tabbar, felsägningar, missuppfattningar, tappade sugar, missade mål och så vidare? Jag tror att det är ett grundläggande drag hos oss människor, lusten att få skratta. (Är det någon som vet om apor av någon art gör det, mer än bara grimasen?) Alltifrån nästan första början. Den lilla babyn som kiknar när mamma/pappa blåser på magen. Den lite större som fnissar förtjust när bästa kompisen spelar pajas. Tonåringarna som flabbar hejdlöst åt Family Guy. De något äldre ... nä nu ids jag inte komma på fler exempel, haha! Och jag ska definitivt inte komma in på teveserier!

Det finns ju ett talesätt som säger att ett gott skratt förlänger livet. Är helt övertygad om att det är sant, även om jag inte vet om det finns någon stödjande forskning. Kan man skratta så mår man bra. Kan man inte skratta så mår man inget vidare. Tvärsom gäller också förstås. Hönan eller ägget... Men det frisätts säkert en rad välgörande ämnen typ endorfiner när man skrattar och ler.

Och detta med att skratt är smittsamt, minst lika mycket som gäspningar! Man kan ju inte låta bli att dra på munnen när man ser andra skratta hjärtligt, även om man inte känner dem eller har en aning om vad det är som är så roligt. Leenden lockar fram leenden.

Hur ska man då skriva så att läsaren fattar att huvudkaraktären har en välutvecklad humoristisk sida? Tja, inte låta personen falla i tårar när hen misslyckats med något utan istället få dra ett självironiskt skämt, till exempel. Att inte låta karaktären ta sig själv på så stort allvar helt enkelt! Det räcker långt, både i verkliga livet och i böckernas fantastiska värld.

Vill man ta en genväg till ett längre liv så kan man ju alltid kika på en riktigt rolig film. Har du någon favorit när det gäller komedier? Det första jag själv kommer att tänka på är Mr Bean... Rowan Atkinssons filmer alltså. Och John Cleese! Tänk bara på Ursäkta vad är klockan? HAHA! Och ...



Detta foto måste man väl bara flina åt, eller hur? Foto: Caroline Ahlberg.

2 kommentarer:

  1. Jag är rå! Såg på tv4:as morgonprogram i går. En topp-5 lista. Folk som ska vinterbada, dycker och SMACK...is under den tunna vattenytan. Bruden som just blivit fru.Bestmannen rusar fram för att göra något, snubblar, ramlar på nyblivna frun som tar ett steg bakåt...i tomma intet. Trillar ner i polen och drar prästen med sig. På riktigt Hahahaha. Helt sant i allafall att ett leende av t.ex. ett affärsbiträde kan få dagen att gå i dur medan sur min kan få den att gå i moll(n) hihi =)
    Och jo. Det finns forskning (hur man nu gjort det?) på att för varje skratt förlänger man livet ett visst antal sekunder...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns ju America's funniest videos, låter likt TV4. Men där är det ofta lite för mycket skratt ÅT, dvs ok om vuxna gör bort sig men när barn cyklar in i trän, folk vurpar osv där det är självklart att det måste gjort ONT... då håller jag mej för skratt. Blir på sin höjd ett medlidsamt leende under bekymrat rynkade ögonbryn... ;)

      Radera