måndag 16 december 2013

Gainea av Aengeln Englund

Kronobergs bokmässa, bland alla förhoppningsfulla utställare, fick jag syn på en kille med hästsvans. Snygg och förvånande ovanlig frisyr på män, tycker jag. Pratade en stund med hästsvansens bärare, Aengeln Englund. Slutade med att jag köpte jag ett paket om tre böcker utgivna av hans förlag Darkness Publishing. En av dessa var Aengelns egen, Gainea.

När jag berättar om böcker jag läst är jag alltid rädd för att avslöja för mycket om handlingen. Därför väljer jag att citera baksidan:
Utifrån den vackraste av drömmar om harmoni och en intensiv längtan efter liv, skapar Un både sig själv och en helt ny värld, Gainea. Som källan till allt liv och med Drömmen som förebild befolkar hon den nya världen med varelser; människor, troll, djur, växter och med sina sju furim, odödliga ledsagare med uppgift att lära Gaineas befolkning att leva enligt Drömmen. För invånarna på Gainea följer först en lugn och lycklig tid... 
 ... men sedan strular det förstås till sig, annars vore det inte mycket till handling ju! Den växande befolkningen leder till stridigheter, lägg till detta de illasinnade och starka trollens härjningar och obalansen är ett faktum. De sju furim hanterar situationen olika vilket bidrar till att det hela kulminerar i en maktkamp om självaste skaparkraften.

Detta är en av de märkligaste böckerna jag läst! Fascineras av idén för det första. Att en hel värld skapas utgående från en enda person, observera inte en gud. Boken börjar så här:
Mörkret bredde ut sig över Tomheten. De två vred sig, trängde in i varandra, som i någon sorts grotesk kärleksförklaring.
Bara det, va! En skaparberättelse tar sin början. Men även fortsättningen är originell, med ett tidsspann som hisnar och karaktärer som beskrivs trovärdigt och väl. Kan tillägga att sand spelar en viktig roll...
På baksidan står det följande om författaren, värt att citera:
Gainea är hans debutroman och är ett uttryck för Aengelns gedigna intresse för mytologi, fantasy och existentiella frågor.
Omslaget kan verka dramatiskt i överkant men har sin förklaring i boken.
Kontaktuppgifter hämtar jag från förlagets webbsida:
För frågor om beställningar:
E-mail: order@darknesspublishing.se
Telefon: 070-993 16 53
Gainea kan även köpas från Bokus och som e-bok från Adlibris och CDON.
En sista uppgift: Gainea är på måttliga 282 sidor, ingen bamsebok alltså. Överkomligt tjock (till skillnad från min egen Porten som kräver lite mer tålamod av sin läsare.)

Köp den! Läs den!

1 kommentar:

  1. Jag lånar den av dej när jag börjar LÄSA böcker i stället för att lyssna på dem =)

    SvaraRadera