söndag 24 november 2013

Möten på en mässa

Det finns ju andra finesser med att medverka i en (lokal) bokmässa än att sälja böcker! Gick förstås runt och kollade in kollegorna på Kronobergs bokmässa, förutom att prata med besökare som stannade till vid mitt bokhörn. Köpte på mig andras böcker, att lägga till min växande samling ännu inte lästa exemplar...
Träffade en del intressanta personer som jag bjuder på här:

Den artonårige grabben som skrivit en bok med baksidestexten: På nyårsafton 1919 föddes hon. Margareta Fredrika Eleonora. Dotter till bonden ... osv. Handlar om en kvinnas liv från födsel till död. Och alltså skrivet av en manlig gymnasist! Inte så vanligt precis. Kommer mer om denne unge man i ett senare inlägg, han har lovat att svara på mina intervjufrågor. Köpte förstås hans bok (200 spänn).

Aengeln utan vingar men med hästsvans och eget förlag och fler titlar än sin egen bok. Intressant person som jag kanske också intervjuar framöver, vill nog läsa hans bok först. Kanske kolla hans webbsida. Köpte ett mässpaket med tre titlar (300 kr).

Och så var det 77-åringen som jag känner litegrann, bor på Gårdsby säteri där jag varit mycket som veterinär- behandlat både kor och hästar. Konstnär som även bott i Afrika. Prisbelönt rosenträdgård. Hans stora inbundna verk om släkten Gowenius illustrerad av honom själv hade jag inte tänkt köpa, men så såg jag ordet Piteå... Släkten kommer därifrån!!! Hade jag ingen aning om, det är ju där jag växte upp. Så där rök en hundring till (billigt!)

En gammal tant (äldre dam) med cykelhjälm på det vita huvudet plockade upp Porten och studerade den med viss nyfikenhet. Jag hoppade upp från min stol och gick fram till henne, höjde rösten något som man gör när man pratar till äldre människor. "Den här boken handlar om vad som kan hända när man går i skogen, man kanske hamnar i en annan värld!" Log glatt. En bekymrad och tillrättavisande blick mötte min. "Man ska vara försiktig när man går i skogen, man kan gå bort sig! En gång ..." och så följde en beskrivning av hur hon och en väninna gått vilse en gång för länge sedan. Efter ytterligare en uppmaning till försiktighet la hon ner boken och gick vidare med ett bokmärke i handen. Snopen kände jag mig. Helt fel försäljningsteknik här uppenbarligen. Eller bara fel målgrupp...

Den vuxne sonen till fiskekrönikören som beredvilligt skrev ner diverse gratisprogram för e-bokstillverkning på baksidan av sitt visitkort. Samma osjälviska hjälpsamhet som bland medlemmarna i Egenutgivarna!

Mannen med hår som hängde en bra bit ner över axlarna, litet pipskägg, lång rock och cylinderhatt... I fickorna två vackra och slitna nästan fulltecknade anteckningsböcker med lyrik och noveller.Satsar på Nanowrimo, sa han (50 000 ord under november). Han vandrade runt på mässan mest hela dagen. Köpte ett ex av Porten. Max hette han visst - hör du Max, om du läser detta så kontakta mig gärna! Vill höra vad du tycker!

Sedan var det fler förstås. Kursledaren för skrivarkursen vi (dottern o jag) gick på i våras. En annan av deltagarna från denna. En tjej som vi träffade på en pytteliten skrivarcirkel i höstas (4 deltagare). Och andra författare, ingen nämnd, ingen glömd som man säger.

Känner att jag fått lite material till nya karaktärer. Även utseendemässigt. Varför är det förresten inte fler karlar som låter håret växa? Hästsvans är ju jättesnyggt! I alla fall om håret är hyfsat rent. I mina böcker förekommer män med hästsvans, flätor, långt hängande hår, såväl som kortklippt. Serien Vikings bjuder på en del häftiga mansfrisyrer med kombinationer av rakad hjässa - långt hår. Tveksamt kanske om det har någon historisk koppling egentligen.

4 kommentarer:

  1. Åh Astrid - du skriver så att jag ler stort, varje gång.

    Visserligen sålde du inte många böcker på mässan, men det är nog en fingervisning. Du ska framföra dina budskap skriftligt! DÄR är din styrka!
    Tror säkerligen du är social osv, men orden..orden.

    Skriv krönika i dagstidningen, blogga lite överallt - syns!
    Din blogg är bra, men du kan - och har kapacitet - till oändligt mycket mer.

    Så...sätt igång! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du tror på mig,, men du glömmer två saker: Tiden som inte räcker till och min inneboende, medfödda lättja! :) Den senare kanske leder till den förra...

      Radera
  2. Det hade verkligen varit roligt att gå runt på mässan. Men med 0 i kassan blir man lite avvaktande. Känns tråkigt att behöva säga nej vid vartenda bokbord. Ändå hade jag 4 böcker med hem. Till min lilla bokhörna =)
    Funderar på om man skulle fixa en T-shirt eller ett kort att fästa på tröjan med texten: Vill köpa men har inte råd. Får jag bara titta? Och kanske en "tavla på sitt eget bokbord: Man får titta utan köptvång =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, man är rädd för att visa sig alltför intresserad... Jag hade ju 7 böcker med hem... T-shirt haha, bra idé. Eller skylt med :Ok jag köper av dej om du köper av mej... Namnskyltar till alla författare tycker jag de borde haft! Kan inte kosta många slantar.

      Radera