lördag 16 november 2013

Mitt i november...

... var det igår. Höstrusk med blåsigt och småregnigt väder. Jag har oftast långkalsingar på när jag går ut på
mina hundrundor, men det blir för varmt inomhus. Ska jag då bara på en kort kvällsrunda typ, tar jag på min nya kjol, en utmärkt sak som är så mycket lättare att sätta på sig än långkalsonger eller termobyxor! Går att öppna i sidorna nedtill beroende på hur långa steg man vill ta. Kan rekommenderas! Engelsons postorder.

Många tycker detta är årets tristaste månad. Inte jag eftersom den innehåller min födelsedag. I min ålder kanske inget att fira men det är ändå en bra anledning för att dra ihop närmaste släkten. Idag kommer mina hit, om två veckor makens. Med familjer till blir det lagom fullt.

Numera finns det ju så många sätt att umgås på nätet, när folk "har tid", ändå är det ju så mycket mysigare att träffas ansikte mot ansikte. Inte minst att äta tillsammans. Jag brukar få retsamma/kritiska/roade kommentarer över att jag så ofta och ingående beskriver vad mina karaktärer i böckerna jag skrivit/skriver på äter. Men måltiderna är ju egentligen oerhört väsentliga, inte bara för att hålla oss vid liv utan som ett sätt att träffas och umgås. Om jag till exempel ska skicka iväg en av mina huvudpersoner på en lång vandring så tänker jag genast: hur, vad och när ska hon äta? Matsäck? Kan hon bli bjuden på mat när hon kommer fram? Vad äter man i så fall där? Är nämligen förmodligen en annan värld med andra seder. Hänger självklart ihop med att jag själv är mamma och ansvarig för familjens måltider såväl som för gästernas utfodring...

Idag ska jag bjuda på afrikansk gryta med tillbehör. Det är lite av standard när vi firar födelsedagar. En currykryddad gryta på (helst) lövbiff med ris och ett antal skålar med: banan, ananas, mandarinklyftor, cocos, jordnötter, skivad gurka (hoppsan det har jag glömt köpa), mango chutney... Ja det var nog allt. Andra favoriter är baconlindade kycklingfiléer med apelsin/soyasås och fläskfilegryta med paprika och även här apelsinjuice i såsen. Mums...

På bordet ska det gärna stå flera ljusstakar med tända ljus. Men vänta nu, det är ju skadligt med tända ljus har man ju upptäckt! Skit också! Men det får bli så ändå, vi har rätt effektiv ventilation, haha...

Vad bjuder du på när det är fest?

3 kommentarer:

  1. Hm, vad bjuder jag på? Gärna gryta eller någon gratäng. Att kunna förbereda massor, det är min melodi.
    I grytorna "slänger" jag i lite allt möjligt - följer sällan recept numera, vilket jag gjorde slaviskt förr.

    Hm...praktisk kjol, men jag hoppas du inte går så med fötterna som på fotot? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grytor är jättebra, spär man ut lite mer så blir det soppa! Så gör dom ju på Ön... :)

      Radera
  2. Ja ön visade sig vara ett bra ställe; ser fram emot att få komma dit igen framöver!

    SvaraRadera