fredag 15 november 2013

Min älskade iPod!

(Nanowrimo-följetongen Brovävaren får ta en paus nu, nästan hunnit i kapp.)

Jag är inne i en nostalgiperiod just nu. La alla ljudböcker åt sidan och började lyssna på musik 1 november när Nanowrimo-skrivandet började. Orsaken är att jag behöver tänka ut fortsättningen mellan skrivpassen och det gör jag under mina många hundpromenader. Det är då min kära iPod kommer till användning.

Jag har massor av musik där, bokstavligen tusentals låtar av olika band/artister. Det finns en hel del nytt, som jag fått av mina kära döttrar, men också gamla favoriter. Mina egna alltså. Vi har gott om LP-skivor i vårt hem, många av dem har maken spelat in på datorn och därifrån är det lätt (om man har datakunniga barn vill säga) att via iTunes få över dem i iPoden. Simsalabim så kommer all ungdomens älsklingsmusik direkt in i öronen via de små, smidiga hörlurarna.

Ungdomen ja. Här finns riktigt gamla saker som jag lyssnade på i tonåren: Beatles, Simon and Garfunkel, Moody Blues, Gilbert o´Sullivan... Därefter favoriter i 20-årsåldern: Blood, Sweat and Tears, Johhny Cash, Elton John, Pugh Rogefeldt... Längre fram diggade vi Supertramp, Cat Stevens, Creedence, Eagles...
Döttrarna har bidragit med tex: Owl city, Colorfire, Deas Vail, 30 Seconds to Mars...

Detta är bara ett litet axplock - jag räknade just antalet artister vars musik ryms i denna lilla platta apparat: Drygt 170! Förutom enstaka låtar och hela album finns ett tjugotal spellistor där jag samlat de bästa låtarna. Så det kommer ta många timmar innan jag gått igenom alla gamlingar. Härligt! Blir så glad och levande av all denna härliga musik! Inom denna lyssnarglädje ryms en del mer finstämda känslor beroende på dels typen av musik, dels vilka minnen de väcker. Men det tänker jag inte ta upp här, får förbli privat :)

Vad lyssnar du helst på? Påverkas du mycket av musiken du lyssnar på?

7 kommentarer:

  1. Musik är en stor del av mitt liv, kan knappt göra nåt utan musik (kanske därför jag har en musikkategori på bloggen) men när jag läser blir det mest neoklassisk musik.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har ingen koll på vad neoklassisk musik är får jag erkänna, lite mer efter att ha Googlat. Har du nåt exempel? Fast du kollar väl inte mitt svar misstänker jag...

      Radera
  2. Älskar att gå ut på långa promenader med grekisk musik i öronen. Jag förstår inte allt, men jag tycker om klangerna i musiken.

    Musk kan förflytta mig blixtsnabbt! Automatiskt känner jag dofter, hör ljud (mer än musiken) och kan förnimma olika känslostämningar. Lite som magi!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En själsfrände uppenbarligen. Fast grekisk musik är inte riktigt min melodi haha

      Radera
  3. Ps Det är en fördel att blogga med WordPress - när det kommer kommentarer på den, får jag ett mail. Det är svårt att hänga med i kommentatorsfältet annars.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns olika fördelar med olika system. Har man väl valt och vant sig är det inte så praktiskt att byta system och därmed adress...

      Radera
  4. Musik är livet - likväl som skrivandet och läsningen.

    Nej, det här med teknik - det borde vara lätttare att med en enkel knapptryckning få allt överflyttat hit och dit. Inom snar framtid är vi säkert där...och ja, vi lär nog hinna uppleva det Astrid! ;)

    SvaraRadera