söndag 17 november 2013

Jag skriva poesi? Haha!

Inspirerad av en av mina favoritbloggare Qat the kitty testade jag under morgonrundan att tänka ut en liten dikt.Tränar mig på att läsa hennes dikter för att försöka förstå vitsen med lyrik. Inget jag annars någonsin läser eller skriver.

Fick ihop några rader som jag skyndade mig att skriva ner när jag kom hem. Joho minsann, det blev faktiskt något, till min egen stora överraskning. Tänkte mig att min huvudkaraktär, en ung, förälskad tjej, sitter och diktar:

Du uppgraderar min berg-och dalbana
Du höjer topparna mot nya skyar
Du håller min hand när det går utför
Du lyssnar när jag skriker
Du bygger genvägar över de mörkaste djupen
och drar mig upp mot ljuset igen


Är detta väldigt dåligt? Kan man tänka sig en 20-åring ha skrivit det? Inga rim här men det ska väl inte behövas. Annars börjar det ju bli dags att träna inför julklappsrimmen!

Skriver du dikter ibland? Vad inspirerar dig?

3 kommentarer:

  1. Grattis till dikten! För mig passerar den som väl godkänd i den karaktären du tänker dig. Absolut!

    Dikter skriver jag oregelbundet - börjar med ett ord eller två till rubrik och sedan kommer det ett flöde.

    Inspirationen hämtar jag överallt ifrån och jag vet oftast inte alls vart en dikt ska mynna ut i. Och jag glömmer dikterna lika fort som jag skrivit dem. Teflonminne! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Julklappsdikter (paketrim) diktar jag snabbt och gärna, men seriösa saker, näe va svårt! ;)

      Radera
  2. Tur att du tycker NGT är svårt! Att producera den mängd text DU gör, det tycker jag är väsentligt mycket svårare. Säkert många som håller med mig. :)

    SvaraRadera