torsdag 14 november 2013

Intervju med Kristina Svensson!

Kristina Svensson - författare och ordförande i intresseföreningen Egenutgivarna.

Foto: Sina Farhat
Vem är du? Kort presentation tack!
Skribent och vetenskaps-kommunikatör med förkärlek för gott kaffe och färgglada naglar.

Hur kom det sig att du började skriva? Vad har du skrivit/gett ut/ håller på att skriva?
Det korta svaret jag brukar ge är att jag ville tjäna pengar. Det är inte särskilt politiskt korrekt att svara så vilket gör att folk studsar till lite (vilket jag tycker är kul).
Den längre förklaringen är att mitt yrke är att berätta. Innan jag började skriva för att publicera mig var mitt berättande framförallt muntligt. Beslutet att börja skriva böcker handlade om att jag ville ha en större publik utan att behöva jobba mer. En bok kan ju läsas av tiotusentals människor medan ett muntligt framträdande måste upprepas om och om och om igen för att nå samma publik.
Debutboken Jakten på den perfekta puben är en humoristisk reseberättelse från Wales full med udda fakta.
Därefter skrev jag handboken Förverkliga din bokdröm ihop med Joanna Björkqvist.
Nu arbetar jag med Strövtåg runt Antibes som ska bli en vacker presentbok för alla Frankofiler.

När du skriver - vad inspirerar dig?
Långa promenader är bästa inspirationen för mig.

När och varför bestämde du dig för att starta ett eget bokförlag?
Det var när jag och Joanna skulle ge ut Förverkliga din bokdröm. Min debutbok hade jag gett ut på ett företag som erbjuder bokutgivning men Förverkliga din bokdröm skulle vi trycka upp i en större upplaga och då behövdes ett förlag. Vi bestämde att dela på uppgifterna, Joanna skulle lagra och distribuera böcker och jag fakturera och sköta pappersarbetet.

Ångrar du någonsin att du startade eget förlag?
Nej. Det är klart att när fakturorna högas kan jag sucka och tänka att Joanna drog det längsta strået som ”bara” behöver bära böcker till brevlådan men det var den bästa uppdelningen vi kunde komma på då. Jag planerar ju dessutom att ge ut fler böcker och då är det lika bra att jag har ett förlag.

Hur kom du på idén att starta upp intresseföreningen Egenutgivarna?
Idén kom upp i samtal med andra egenutgivare. Vi kände oss alla ensamma. Någon kläckte att en förening vore bra att ha. För mig är en förening en organisation med stadgar, konstituerande möte, styrelse, webbsajt och så vidare, så jag drog igång dessa aktiviteter och på den vägen är det.
Det finns såklart andra sätt att organisera sig på. Lösa nätverk utan föreningsformalia eller klubbar där det är gratis att gå med, men där VIP-medlemskap kostar pengar. Ideella föreningar är lite gammaldags men de har sina fördelar, stadgar ger exempelvis en stabilitet som gör att föreningen inte byter inriktning under en eftermiddag. Det gör det tryggare att samarbeta med en förening än med en lösare gruppering.

Det ångrar du väl inte?
Absolut inte. Min privatekonomi hade såklart mått bättre om jag hade startat en kommersiell klubb istället för en ideell förening med tanke på hur många timmar jag lagt ner. Men det finns också en styrka i en förening där alla hjälps åt utan personlig vinning.
Jag har dock börjat säga nej till personer som mejlar mig och vill ha gratis privatrådgivning, de får gå med i föreningen istället för där finns det många erfarna egenutgivare som hjälps åt att svara på frågor. Jag blir faktiskt lite stolt när jag ser hur snabbt de flesta frågor besvaras och hur hjälpsamma alla är.

Föreningen har ju vuxit snabbt! Finns det något maxtak, kan vi bli för många eller är det bara bra?
En del tyckte att föreningen hade växt sig för stor när den passerade 23 personer. Nu är vi snart 200 och det känns trevligt tycker jag. Kanske känner vi samma sak om/när vi är 2000?
Ju fler medlemmar föreningen har, ju fler erfarenheter finns det att utbyta och ju större är chansen att det finns flera medlemmar på många orter som kan träffas och arrangera saker ihop.
Sedan finns det en gräns när medlemsadministrationen blir för stor för att ideella personer ska kunna sköta den. Den har vi redan nått med dagens rutiner men i styrelsen pågår ett arbete med att undanröja en del flaskhalsar som gör att vi har möjlighet att växa.

Funktion ”fackförening”? Berätta gärna om dina visioner för Egenutgivarna…
När jag ser på framtiden för Egenutgivarna så ser jag flera olika möjliga scenarier och vilket som realiseras beror på vilken väg det finns andra medlemmar som vill jobba emot samma mål.
Med jämna mellanrum dyker det upp önskemål om att föreningen ska förhandla fram bättre avtal med leverantörer (särskilt fraktavtal), starta ett paraplyförlag för ljudböcker eller gemensam införsäljning mot bokhandeln. Jag tycker precis som alla medlemmar att dessa saker vore trevliga att ha men är övertygad om att de inte går att genomföra på ett konsekvent sätt på ideell basis. Ska föreningen börja tillhandahålla den typen av tjänster behöver personal som gör det anställas och då behöver medlemsavgiften höjas ganska kraftigt. Kanske behöver även några av de förtroendevalda arvoderas eller ersättas för förlorade arbetsintäkter för den tid de lägger ner på föreningen.
Den motsatta vägen är att lägga ner föreningen som förening och bara behålla olika informella nätverk i sociala medier.
En tredje väg är en medlemsdriven förening där de förtroendevalda står för skelett och infrastruktur men där själva innehållet och aktiviteterna är medlemmarna. Styrelsens uppdrag är då att se till att det är lätt för alla medlemmar att bidra med det som just de kan.
Att ordna en träff på sin ort och bjuda in andra egenutgivare till ett café för att utbyta erfarenheter är både enkelt och givande. Efter att ha lärt känna varandra kanske några vill hjälpas åt och arrangera bokträffar, bjuda in sina vänner till en gemensam träff där alla pratar och säljer sina böcker.
Något annat som bara kräver punktinsatser från erfarna medlemmar är att dela med sig av sitt expertområde i ett gästblogginlägg på föreningens webbsajt. Eller att ordna en workshop på nätet ihop för att dela med sig av sina erfarenheter.
Det kanske hörs vilken väg framåt som jag brinner mest för?

Egen blogg/webbsida, Egenutgivarnas webbsida och FB-sida, hur hinner du allt? Familjeliv?
Jag får väl komma ut ur garderoben som workaholic? Jag lägger kanske lite väl många timmar per dag framför datorn och mobilen men när jag träffar mina brorsdöttrar försöker jag stänga av allt och bara leva i deras tempo.

Tack Kristina för dessa intressanta svar! Och själv vill jag ännu en gång starkt rekommendera medlemskap i Egenutgivarna för er som själva skriver och har funderingar över utgivningssätt!

4 kommentarer:

  1. Bra frågor och en intressant intervju.
    Du kanske ska sadla om Astrid och bli journalist O C K S Å? :)

    Och nu till kritiken; sätt ut några mellanslag i länkarna till Kristinas böcker - du vet, jag ÄR ju skrivpedagog och kan inte låta sådant passera. ;)

    Må så gott!
    /May-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, dotter Caroline kom just hem, hon kastar sig över sin dator för att rätta till alla mina missar. När jag kopierar in direkt från word blir det inte alltid snyggt i vissa mobiler och surfplattor... :)

      Radera
  2. Vilken intressant intervju! Nästan så jag skulle vilja skriva en bok till bara för att kunna bli medlem =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Medlem kan du ju bli oavsett om du tänker skriva fler, du är ju egenutgivare för resten av livet nu :)

      Radera