fredag 22 november 2013

Intervju med författaren Eva Holmquist

Idag har jag bjudit in Eva Holmquist att svara på mina nyfikna frågor. Jag har tidigare recenserat hennes bok Förlora för att vinna (du kan läsa den här) och tror att många fler än jag läser hennes svar med stort intresse!

1. Vem är du? Kort presentation… 
Jag är en kreativ kvinna i mina bästa år… ;-) som alltid älskat att berätta historier. Ända sedan jag lärde mig skriva har jag skrivit ner dem (så jag har en ”berättelse” nedskriven från när jag var liten som bara består av en mängd ord för att jag inte hade lärt mig skriva meningar ännu… ;-) ) Numera ger jag ut dem på Ordspira förlag. 
Är uppvuxen i Pixbo utanför Göteborg med den underbara närheten till Gunneboskogen och Rådasjön ett långt stenkast från mitt hus. Numera bor jag i Jönköping med man och de två barnen är för tillfället iväg på studier respektive jobb. När jag inte skriver böcker så arbetar jag som teststrateg på Jordbruksverket.

2. Du har en blogg som heter Tröst för ett knytt. Varför det?
När jag började blogga började jag med en fiktiv blogg som hette En ponnymammas vedermödor. Efter ett tag kände jag att jag ville skriva som mig själv och då var tanken mer att göra dagliga betraktelser. Jag har kallats Knyttet och inspirationen från namnet fick jag från följande rader ur boken: ”Och vem ska trösta knyttet och säga som det är? Stig fram och säg god afton så att de ser att du är där.” Tanken var då att den skulle ”säga som det är” från mitt perspektiv. Sedan har den mer och mer börjat handla om mitt skrivande och mina böcker allt efter att det tagit mer och mer plats i mitt liv.
Vilken härlig förklaring, Eva!

3. Hur kom det sig att du började skriva?
Som sagt har jag alltid skrivit ända sedan jag lärde mig skriva. Så länge som jag minns har haft berättelser i huvudet som jag velat förmedla. Själv älskar jag också att läsa och träda in i en ny värld. Det var länge som det blev korta stycken eller delar av böcker som aldrig blev klara. Att jag väl tog tag i det hade nog med att jag insåg att om jag någonsin skulle kunna få ut mina berättelser var jag tvungen att börja. En dag när jag höll en kurs och deltagarna var upptagna av en övning började jag skriva på den berättelse som varit grunden till ett födelsedagskalas som jag haft för min son. Strax därefter klagade min dotter som just lärt sig att läsa på att det inte fanns några roliga böcker och det var då jag började skriva Hästar på vift. Fast det tog några år innan den blev utgiven. Sen har det rullat på.

4. Berätta lite om dina böcker!
Lite är alltid svårt när det gäller ens egna böcker… ;-)
Hästar på vift är en bok för flickor som älskar hästar. Den riktar sig till åldrarna 8-12 år och handlar om Def som när hon är ute och rider faller av. Robin, som hennes häst heter, blir skrämd och försvinner.
Kedjor känns bara när du rör dig är första delen i en trilogi om folket ombord på rymdskeppet Diligentia som är på väg till Alpha Centauri. Den handlar om Lola som hela sitt liv försökt göra vad de runt henne vill, men när hennes far vill tvinga henne att gifta sig med en man hon inte älskar inser att hon måste kämpa för vad hon vill. Du får följa Lola och hennes vänners kamp för att få leva sina liv som de vill.
Det är inte så lätt som du tror är andra delen i trilogin och släpps 16 december. Mela, Lolas väninna, trodde att de hade löst alla problem och att hon nu äntligen kunde få sina drömmar uppfyllda. Nu har de landat på planeten runt Alpha Centauri och inget går som hon tänkt sig. När hon väl inser att det är ännu värre än vad hon tror så är det alldeles för sent…
Förlora för att vinna är ett rymdäventyr med fantasykänsla. Sophie befinner sig på planeten Vailao som diplomat och inser att de ljuger för henne. När hon följer efter dem inser hon inte bara att det finns en hel stad som hon inte fått se utan också att det pågår ett krig där barnen tvingas strida. Hon försöker stoppa kriget och snart är hon på flykt.

5. När skriver du helst - på kvällar, nätter, helger…
När jag kan välja så helst på eftermiddagen eller direkt efter jobbet. Jag skriver också gärna på helgerna.

6. Hur fungerar själva skrivandet för dig- flyter det på som en ström eller får du jobba hårt?
Jag försöker få till ett flöde för då blir det bäst. Det innebär att jag försöker skriva första utkastet så sammanhängande som möjligt. Då vill jag helst skriva varje dag för då lever berättelsen och karaktärerna i mig och då flödar orden när jag väl sätter mig.

7. Vad inspirerar dig? Favoritförfattare?
Jag inspireras mycket av frågor av typen: Om det är så här vad får det för konsekvenser? Fakta inspirerar mig också. Det gör att jag lyssnar mycket på vetenskapsradions program och även en hel del utländska faktaprogram. Det är också spännande att fundera över hur olika situationer påverkar människor. I Kedjor känns bara när du rör dig kom ursprungsidén från ett faktaprogram om rymdresor till främmande stjärnor och själva berättelsen och karaktärerna från funderingar kring hur en sådan resa skulle påverka människorna. I Förlora för att vinna skapades kulturen av mina funderingar kring hur vailanernas fysik skulle påverka deras kultur, men också hur historien influerar hur de tänker i Eco (den stad som Sophie kommer till först).

8. Du valde att starta eget förlag, varför det? Erfarenheter att dela med dig av? Gör du allt själv?
Jag valde att starta förlaget eftersom jag skriver science fiction och fantasy för ungdomar. Det börjar bli bättre, men det ges ut ganska lite svensk litteratur inom de genrerna. Det mesta är översatt. Som debutant krävs det ganska mycket att då sälja tillräckligt mycket för att de större förlagen ska satsa på dig. Jag ville inte heller gå via ett litet förlag efter mina erfarenheter med min första bok utan jag ville styra hur boken blev utseendemässigt och kunna göra min egen marknadsföring. Jag hade också flera läsare som gillar det jag skriver som ville läsa böckerna som just böcker istället för som en bunt med A4-sidor. Eftersom mitt syfte främst är att nå mina läsare så bedömde jag att det för min del var värt att bilda ett förlag och ge ut böckerna själv.
Jag gör inte allt själv utan tar in hjälp där jag anser att det behövs för att få ett bra resultat. För Kedjor känns bara när du rör dig hade jag en lektör. För de senare böckerna har jag arbetat med provläsare. Illustrationerna har jag anlitat en illustratör för och för sättning av omslag och inlaga har jag också tagit in proffshjälp. Sedan har jag naturligtvis ett tryckeri som trycker böckerna… ;-)

9. Hur kom du på namnet Ordspira Förlag?
Jag ville ha något med ord i och spira kom sig av hur växter spirar och jag gillade den analogin… ☺
Fint namn Eva; orden spirar ur dina tankar... Växer till en bok...

10. Vad gör du för att marknadsföra dig?
Mycket via nätet med facebook, blogg, twitter, goodreads (som jag just börjat med) och min hemsida med nyhetsbrev.
Sen deltar jag i kongresser, mässor och olika aktiviteter.
Den här biten är naturligtvis svår. Jag känner att jag behöver göra mer samtidigt som det konkurrerar med skrivandet.

Tack för att jag fick komma till tals!☺

Eva Holmquist

Tack Eva!
Förlora för att vinna kan köpas hos adlibris och bokus.
Evas blogg hittar du här: ettknytt.blogspot.se
Eva är också med i intresseföreningen Egenutgivarna.

2 kommentarer:

  1. Spännande och intressant att läsa om Eva och hennes författarskap. Blir sugen på att köpa hennes böcker...Även om de är för ungdomar. =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du ser ju länkarna till var man kan köpa dem ovan. Eller så lånar du av mig :)

      Radera