söndag 10 november 2013

Intervju med Björn Wirén, författande ung man

Jag gör mina tekniska tabbar då och då, särskilt när dottern Caroline inte sitter bredvid tillgänglig för frågor. Och man vill ju fixa själv, "kan själv - attityden" ni vet! Imorse  skapade jag en ny etikett till mina inlägg: intervjuer. Lyckades stava med liten begynnelsebokstav, utan att kunna rätta till det - skit samma - värre var att jag på något vis raderade ett helt inlägg, när jag skulle lägga till etiketten. Det var en intervju med gode vännen Björn Wirén. Suck. Caroline har luskat ut att det var den 22 september, kanske kan hon sen hjälpa mig att lägga dit den.
Själv reparerar jag skadan genom att lägga upp intervjun på nytt! Så varsågoda!

Vem är du?
Jag är en normalbegåvad kille, bosatt i Växjö, ursprungligen från gnällbältet. Jag bor för tillfället ensam i en liten lägenhet i stadsdelen Hovshaga. På dagarna studerar jag på universitetet – litteraturvetenskap. På fritiden gillar jag att koppla av, umgås, lyssna på musik, se film och skriva bok. Jag är en till fjärdedel finsk, blåögd, ljusbrunhårig människa med ganska stora öron. Min politiska ställning är liberal.

Din blogg heter En sen författardröm. Varför det?
Min dröm om att bli författare dök upp ganska sent i det liv jag hittills har levt. Jag har tidigare inte läst särskilt mycket eller överhuvudtaget haft något litteraturintresse. Det är först de senaste två åren som mitt bok- och skrivarintresse har växt fram, och med tanke på hur lite jag har läst och skrivit och hur mycket jag har att lära mig av denna värld så skulle jag anse det vara en relativt sen dröm, även om jag mycket väl vet att många fortfarande skulle kalla mig ung.

Hur kom det sig att du började skriva på ditt bokmanus Lava Lady?
Jag har gjort några bokmanus innan Lava Lady, men det här var det första seriösa manuset där ambitionsnivån var betydligt högre. Min kusin Mikael Hammarlund, som är en mycket begåvad skribent, hade började med sitt manus Defencia under tidiga 2010, och allt eftersom han fortskred med skrivandet så fick jag också ta del av hans material. Berättelsen som han förmedlade gjorde mig väldigt tagen och maktlös. Maktlös för att jag inte kunde styra över de sympatiska karaktärernas öde. Jag kände en stark vilja att bryta mig in i den värld som Mikael skildrade och ta över makten för vad som skulle hända framöver. Därför påbörjade jag Lava Lady. Där kunde jag styra och ställa som jag ville. Och känslan av maktlöshet försvann till stor del.

Kan du berätta lite om handlingen i dina böcker (din bok)?
För tillfället håller jag på med två böcker. Dels Lava Lady, vars manus egentligen är färdigt, men det är väldigt obearbetat, det vill säga lider av ett stort redigeringsbehov. Men sen skriver jag just nu också på uppföljaren till Lava Lady som heter M.I.S.T. Vad böckerna handlar om kan ni läsa mer om på min hemsida, men i korthet kan jag säga att handlingen lever i vilsna, sargade och kärleksutsvultna ungdomar som försöker bringa någon slags personlig rättvisa. I Lava Lady ville jag gå in i huvudet på en psykopat och göra mina egna tolkningar kring hur en sådan fungerar. Det stora hotet i den berättelsen är att psykopaten planerar en skolmassaker, och de frågor man då ställer sig är; hur kan man överhuvudtaget komma på en sådan tanke? Vad drivs man av? M.I.S.T handlar mer om att hitta sitt trygga bo och fylla ut ett tomrum av ensamhet i huvudet med något, utan att veta att det är just det man försöker göra. Det är lätt att tro att hämnd är något sunt som kommer ge tillbaka den struktur och balans man kände innan. Och är man förblindad av hat och revanschlust så förlamas lätt ens förmåga att tänka rationellt. Framför allt när man är ung och oerfaren. Det ska en lika ung och oerfaren författare försöka skildra genom att i M.I.S.T blanda in den undre världen i Stockholm.

När skriver du - på vardagskvällar, nätter, helger?
Det är väldigt olika. För det mesta skriver jag på vardagar eftersom jag i regel är för slö på helgerna; sover för länge eller är sliten efter alkohol eller andra ansträngningar. Det är alltid på eftermiddagar eller kvällar. På förmiddagar är jag alltid för trött och motivationslös. Som effektivast skriver jag vid lugna, litterära miljöer som bibliotek eller caféer eller utomhus i svalt väder vid någon idyllisk miljö. Som sämst skriver jag hemma eller vid ett större sällskap.

Hur fungerar själva skrivandet för dig - flyter det på som en ström eller får du jobba hårt, ord för ord?
För det mesta flyter det på i en vild ström. Det händer kanske tio gånger per sida att jag måste fundera över något språkligt eller göra en kortare research. I början av skrivartillfället är det däremot alltid svårt. Det är en tröskel man måste ta sig över, oftast genom att bara tvinga sig själv att börja skriva. Men när man väl kommit över den här tröskeln så är det som att ta av sig ett par obekväma skor och gå i svalt sommargräs en solig julidag. Det är underbart.

Vad inspirerar dig? Favoritförfattare?
Till största del står verkligheten som inspiration, både när det gäller det jag själv är med om men också världsläget. Skolskjutningar var något som åter var högaktuellt när jag var klar med manuset till Lava Lady. Det var omkring den 20 december när tjugosju personer hade blivit dödade i Connecticut som jag skrev de sista orden i boken. Men givetvis hade jag även flera liknande händelser i åtanke; Virginia Tech, Kauhajoki och kanske framför allt Kauhajoki. I övrigt får jag mycket av mina idéer från tv-serier, filmer och musik. Ofta gör jag mina egna tolkningar av sångtexter och för in det som teman i mina böcker. Inte allt för sällan går det att hitta citat och strofer från sångtexter i mina titlar, kanske något omgjorda. Filmer ger mig bra dramaturgiska uppslag och tv-serier som Dexter ger mig bra exempel på intressanta karaktärsskildringar.

Du läser även in dina manus, varför det?
Det har att göra med min feedbackkommunikation med Mikael Hammarlund. Han är den första som får ta del av mina färdiga kapitel och han gör det helst i ljudform. När vi var små läste vi alltid upp våra böcker i telefonen. Nu spelar vi i stället in dem som ljudböcker så att det ska bli en så tillfredsställande upplevelse som möjligt att ta del av berättelsen. Med tiden har det också blivit bättre kvalité på inspelningarna och man har lärt sig att skaffa inlevelse i sin uppläsning. Ljudboksinspelningen sker alltid när en första version av kapitlet är klart. Därför blir alltid den färdiga ljudboken en obearbetad version av romanen.

Författardröm - hur planerar du att nå det målet?
Just nu vill jag dyka djupare ner i litteraturen som vetenskapligt fenomen. Jag vill skaffa mig en högre bildning i ämnet och känna mig säkrare där. Det ska jag både göra genom min nuvarande utbildning, men också genom att läsa mer. Den pentalogi (romansvit med fem böcker) jag skriver på just nu var från början tänkt som ett träningsprojekt där jag skulle öva upp mitt språk, för att sedan satsa på utgivningsbara manus när den var klar. Nu har jag dock hört andra röster som säger att de böcker jag hittills har gjort har utgivningskvalité (bara man ser över språket lite). Det vore naturligtvis jätteroligt om jag redan kunde komma så långt, men jag känner fortfarande att jag behöver mycket träning. Och träna ska jag… genom att skriva, skriva, skriva.

Vad gör du för att marknadsföra dig?
Jag hoppas att min blogg är ett bra sätt att marknadsföra sig på. Sen försöker jag också vara öppen och anständigt insäljande bland likasinnade (läs: andra författare). Jag försöker också ta till vara på mina chanser. Nu senast har jag blivit inbjuden till Kronobergs bokmässa som äger rum här i Växjö, den ska jag definitivt delta vid.

Något du vill tillägga?
Inget mer än att det var roligt att besvara dessa frågor och att alla som läser det här är varmt välkomna till min hemsida där jag lovar både filosofiska, samhällskritiska och vardagliga (litterära) inlägg. Där kan ni även läsa mer om mina romaner och lyssna på utdrag från ljudböckerna. Det kommer mer av den varan snart.

5 kommentarer:

  1. Jag tycker frågorna är väl mixade; klart läsvärda intervjuer du gör Astrid.
    Och du väljer intressanta människor.

    Tack! :)

    /May-Louise

    SvaraRadera
  2. Hehe, på det här viset får ju intervjun ny uppmärksamhet. Det är ju bra för mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kolla din länk, att den stämmer... Ändra datum?

      Radera
    2. Länken i Björns blogg stämmer... nu. Hehe :D

      Radera