måndag 25 november 2013

Höstpromenad i skogen - vilken njutning!

Söndag morgon grydde dimmig och grå, men så småningom klarnade det upp och solen kikade ner på oss frusna höst-diggare. Jag tog mina hundar och gav mig ut, till en början på en av de vanligaste timmesrundorna, men så fick jag ett infall. Följde ett stickspår i form av en gammal knappt skönjbar skogstraktorväg, övergav den och sökte mig fram genom gles tallskog och över ett äldre kalhygge. Kom ut på min vanliga skogsväg ungefär där jag beräknat. Tyvärr... Älskar att gå vilse, vilket är svårt i min skog såvida man inte går i cirkel. Förr eller senare kommer jag fram nånstans där jag strax känner igen mig.

Denna dag tog jag foton under den 100 min långa skogspromenaden, för att visa maken med flera. Varsågoda!:

Vår eller höst - kunde varit vilket som!

Inte mycket till väg här, men myrstigar finns det gott om...

Mossa, mossa och åter mossa. Mjukt att gå på.

Dit upp vill jag! Vad kan man se därifrån?

Snart uppe. Nä, det är inte snö utan vitmossa (eller lav, lär mig aldrig)

På väg ner igen. Härlig tallskog, välgallrad!

Myrmark finns det gott om, bäst att undvika även med stövlar.

En annan sorts port, kanske idé till nästa bok!

Enorma flyttblock är det gott om, ligger lite varstans.

Kalhygge, lättare att ta sig över än det ser ut!

Tunn is på vattnet, det syns nog inte...

Here comes the sun (Beatles)!

Ser ni nymånen? Himlen är så vacker så det värker i bröstet!

Ute på vägen igen, härligt med höstsolen även om den står lågt.

Lite för klena tallar, annars en bra Port!

Tar man vänster här så kommer man till den riktiga Porten...

Men denna dag väljer jag att gå rakt fram istället.

Simone fällde några granna frötallar tvärsöver min skogsväg! 

Här ser ni fotografen med mobilen höjd. Snart hemma igen...

5 kommentarer:

  1. Genom dina fotografier syresätts mitt blod också. Tack!

    Malmö uppvisar klar, hög luft - kallt (för att vara Malmö innerstad), men ljuvligt!

    /May-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även städer kan ju bjuda på härliga promenader! Parker, gå runt sjöar (finns två i Växjö med gångväg runt hela) eller bara strosa på stan. :)

      Radera
  2. Vitmossa är egentligen grön...såvida den inte är uttorkad. Då är den vitaktig. INTE den man sätter i adventsstaken på söndag =) Vitmossa användes både som blodstoppare (Ronja rövardotter la det på en häst som skadats) men även till att dreva timmerhus förr i världen. Underbar skogspromenad och himlen är verkligen underbart babysocksblå =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men vad är det då jag fotade? Vitlav? Har kunnat det där men glömt... :(

      Radera
  3. Vilka trevliga foton känns nästan som att få följa med på promenaden, Roligt att se hundarna också. Kan det vara renlav det där som inte är vitmossa ?

    SvaraRadera