söndag 13 oktober 2013

Söndagskväll, alldeles för kort...

Har firat två födelsedagsbarn i helgen. Jättetrevligt verkligen att träffa kära släkten igen, som samlats från olika håll. Makens bror och syster med familjer, min egen bror med familj. 17 personer, den äldsta 59, den yngsta 1. Massor att prata om har vi och tiden går fort.

Men när man sedan kramat och vinkat adjö till sista sällskapet, så återstår det åtskilligt innan hemmet ser ut som vanligt igen. Överbliven mat ska flyttas över i lämpliga askar och ställas in i kylen. Matbordet ska vändas på rätt köl och finduken dras av, första diskmaskinsomgången tömmas och ny disk stuvas i. Stolar som bytt rum ska bäras tillbaka till sina rätta platser och sönderrivet presentpapper plockas upp och städas undan. Leksaker som dragits fram av de yngsta behöver samlas ihop och förpassas till garderober och skåp till nästa gång.

När detta är gjort infinner sig en viss matthetskänsla och jag sätter mig och pustar ut en kort stund, med tekoppen nära till hands.

Därefter inser jag att det bara återstår ett par timmars ledig tid av hela helgen. Datorn åker fram och slås på. Under tiden den vaknar upp tränar jag en sista gång på signering och dedikation - ska skicka en beställd bok imorgon. Dottern påminner om att det är hög tid att fixa en helt annan beställning: senaste säsongen av Mentalist, hon fixar det med min inloggning på CDON. medan jag öppnar mejlboxen och Facebook. Skummar lite snabbt innan jag kollar min blogg. En ny kommentar att publicera och besvara. Ett nytt inlägg att skriva... Och här är jag nu.

Hur har du haft det i helgen?

2 kommentarer:

  1. Kivitårtorna ser smaskigast ut, men även gräddtårtan får många poäng i skönhetstävling.
    Det där med att ta hand om festen...efteråt...är en verklig baksida. Kan även gälla en helt vanlig middag. Nu har även jag börjat få kontakt med småländska författare. Sååå kul.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var snällt sagt, om gräddtårtan. Håller inte med... :) Färdigställd i all hast, strössel ovanpå bara. Hur simpelt som helst... Och definitivt inget personligt avseende sonens f-dag.
      Ja vem kunde ha anat att det finns så många egenutgivande författare i Småland... Och med så helt olika genrer!

      Radera