torsdag 10 oktober 2013

Reklamation - vilket hemskt ord

Just idag är jag rätt nöjd med att inte ha eget förlag (ännu), inklusive eget utvalt tryckeri. Har just lämnat in en
Ser ni det? Strecket från e i Porten?
REKLAMATION nämligen! När jag packade upp min lilla upplaga så fann jag att häften av böckerna har en defekt i det blanka plastlagret. Det ser ut som en lodrät rispa några centimeter in från ytterkanten, känns tydligt med fingertopparna, men syns bara i vissa vinklar.

Min första tanke var typisk för mesiga jag: "Nåja, man får väl skylla sig själv som väljer det billigaste alternativet. Borde satsat på Recito istället."

Nästa tanke: "Är nog inget som folk tänker på. Själv hade jag bara ryckt på axlarna. Det är ju innehållet som är det viktigaste..."

Jag mejlade syrran och klagade lite stillsamt (efter att ha mejlat Vulkan och tipsat om att de borde påpeka felet för sitt tryckeri). Hennes svarsmejl fick mig att huka undan alla utropstecken. Klart jag inte skulle acceptera detta, gick det ut på. Hm...

Nästa steg blev att testa mitt nya medlemskap i Egenutgivarna via vår gemensamma Facebook. Jag la upp fotot på boken och frågade om råd. Tog inte många timmar så hade jag verkligen övertygats om att detta skulle jag definitivt REKLAMERA. Ett dussin svar typ, som alla tyckte likadant!

Med allt detta stöd som ryggstärkare och extra nässkinn, satte jag mig vid datorn och författade ett nytt mejl till Vulkan. Skrev precis som det var. Samma dag (idag) fick jag svar. Vulkan trycker en ny upplaga! Inget bråk eller undanslingrande. Bad mig bara skicka tillbaka 3 exemplar. Wow!

Så alltså, råd till alla er som funderar på att ge ut själv: Gå med i Egenutgivarna! (För en syster som min kan man inte skaffa sig...)

6 kommentarer:

  1. Förstår inte vad du menar i inledningen här. Kommer du inte kunna reklamera med eget förlag? :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojdå. Blev lite oklart. Tänkte på att om jag själv har förlagsansvar så är det jag som får ta emot reklamationerna... Fast jag ska förstås inte släppa iväg defekta böcker, kommer syna dem noga en och en när vi får eget förlag :)

      Radera
  2. Håller med om att 100% bra böcker är vad som gäller! Deffekta varor har man som reklammaterial...typ...=)

    SvaraRadera
  3. Vad tråkigt med rispan, men vad bra att de trycker upp nya! Tycker det är viktigt att omslagen är fina! Jättetråkigt när de blir kantstötta och böjda osv, sånt kan lätt hända i posthanteringen när man beställer enstaka böcker.

    SvaraRadera
  4. Den ena provboken var inte så fin, men den låg löst i en för stor vadderad påse. Jag har upptäckt att Porten passar precis i ICAs gröna M-påse. Där ligger den helt tryggt och stilla känns det som :). Men man får ju lirka in den försiktigt.

    SvaraRadera