söndag 6 oktober 2013

Recensionsböcker på väg...

Idag söndag ska jag och dottern åka till stan för vår första bokskrivarträff (förlåt att jag tjatar...).  Ska då passa på att posta två recensionsexemplar samt ett ex till min illustratör Maria Helena Stanke Silverserpent).

Gissar att det kommer ta några veckor innan mottagarna hinner läsa min feta bok, men hoppas att de ska bli klara med sina omdömen i tid före den lokala bokmässan här i Växjö som ska hållas 23 november. Tänker mig att man kan trycka upp recensionerna på en A4-sida, eller kanske A5. Om de inte blir alltför negativa förstås, lite självbevarelsedrift har jag ju ändå... Jag får prata med min marknadsföringschef (syrran) och IT-experten (dottern). Haha!
Syrran kommer förresten att ha sin egen bok att visa upp också. Den ska jag presentera här så snart den är tryckt. Kan redan nu avslöja att det är en illustrerad barnbok med titeln Pannkaksfolket.
Jag är så nöjd med att Porten precis fick plats i den gröna postpåsen märkt M. Porto för dessa är 45 kr inklusive påsen alltså. Undrentide, som jag just beställt böcker ifrån, tar bara 29 kr i porto. Har egna företag rabatt hos Posten? Något att forska mer om. Visserligen tänker jag mig att de flesta av böckerna jag tagit hem direkt kommer säljas/ges bort direkt från hand till hand, men en och annan kommer jag nog skicka och då känns det fel att portot ska ta så stor andel av det totala priset. Samtidigt är det ju bara sååå roligt att få hem bokpaket via posten, eller hur?

Själv har jag just beställt 3 nya böcker från Undrentide, som jag nämnde ovan. Ser fram emot detta paket trots att jag har en redan lång rad med olästa böcker. När man skriver själv är det extra roligt att köpa de svenska författarkollegornas (hehe, tränar mig) böcker, både i någon sorts kollegialitet och av ren nyfikenhet. Hur skriver han/hon? Hur gör han/hon med sin inlaga? Tips att ta efter eller att undvika? Vem har gjort omslaget? Vilket förlag, eget eller annans?

Självklart är jag mest nyfiken på de egenutgivande författarna. Särskilt nu när jag gått med i deras, jag menar vår, förening Egenutgivarna! Ska gå in på deras, jag menar våran Facebooksida så snart dottern kommer upp ur sängen (tidig morgon fortfarande när detta skrivs), för att se hur den ser ut och hur/om jag ska presentera min bok och mig själv där på något vis.

Någon som undrar vilka böcker jag beställde? Har de flesta av Undrentides utgivning sedan innan, men nu köpte jag:
The Prince of Soul and The Lighthouse av Fredrik Brounéus. Verkar mycket lockande trots sin i mina öron underliga titel. Undrentides första engelska utgivning.
Skymningssång av Patrik Centerwall. Pinfärsk novellsamling. Läser vanligen inte noveller men denna kommer jag nog läsa. Kanske ge sonen i 19-årspresent... (Han läser inte mina blogginlägg!)
För hennes skull - Elin Holmerin. Kortroman i genren "fantasy romance", apropå mitt tidigare inlägg om genrer. Elin skriver ju bra, det vet jag, och denna kostar inte mycket så jag tog den trots att den inte är längre än drygt 70 sidor.

Nähä. Kanske jag ska ta en kopp te till och läsa lite ur Rämnfödd, som är fantastiskt bra! Kommer recension så småningom. Vad ska du göra denna söndag?

9 kommentarer:

  1. Åh, vad spännande! Ser fram emot att läsa den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns både fantastiskt och skrämmande att lämna ut min bok till alldeles nya ögon... Men jag är jätteglad att just du vill läsa den :)

      Radera
  2. Bokpaket är absolut roligt att få, men jag håller med om att det är synd med det dyra portot.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt är ju relativt, man får väl se det som att det är rätt fantastiskt ändå att en riktig bok kan färdas över land och hav och nå rätt mottagare... Man glömmer lätt det nu när "allt" kan mejlas eller faxas eller laddas ner från nätet.

      Radera
  3. Men det är väl en bra idé att visa upp recensionerna, roligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett sätt att slippa prata själv så mycket... :)

      Radera
  4. Prata som ÄR så roligt. Jag ska prata för oss båda på bokmässan om du tillåter =)))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du vet ju att om det inte hade varit för dig så hade Porten stannat kvar i datorn... Så prata på du :)

      Radera
  5. Jag fick boken igår. Det ska bli kul att läsa den :)

    SvaraRadera