fredag 18 oktober 2013

Recensioner - på gott och ont...

När jag fortfarande bara hade mitt manus i datorn, sparat på iPad samt utskrivet och samlat i pärmar, utsåg jag familj, vänner och diverse släktingar till testläsare. Alla sa förstås (!) att detta var ju jättebra, en del (syrran framför allt) var mycket entusiastiska. Men någon utomstående proffsläsare kostade jag inte på mig, delvis för att jag är rätt säker på grammatik och språk. Men nu...

Nu är jag i ett nytt läge. Boken är tryckt och jag har skickat ut den till totalt 4 recensenter. Dessa har all frihet i världen att säga precis vad de tycker. Plus och/eller minus. Kan till och med avbryta läsningen om de tycker det är för ointressant att lägga tid på. Men jag ska inte kräla i stoftet alltför mycket nu, tycker själv att det jag åstadkommit är hyfsat bra om jag försöker vara objektiv. Rent subjektivt är det ju min egen värld med mina kära, levande personer ...

Men i alla fall. Nu väntar stålbadet (varifrån kommer detta konstiga uttryck som bara poppade upp i skallen?). Jag bävar. Samtidigt så ser jag verkligen fram emot att få något så när ärliga åsikter från utomstående personer, vana recensenter.

Nästa steg blir att spara dessa recensioner i en egen flik på bloggen. Ett uppdrag för min IT-avdelning (dottern). Och här uppkommer frågan:

SKA MAN PUBLICERA ÄVEN NERGÖRANDE, RENT NEGATIVA RECENSIONER?

Jag har nämligen stött på en blogg där det fanns ett tiotal hyfsat positiva recensioner. Som ett svart lamm bland idel vitulliga, fanns det även en mycket kritisk, faktiskt nästan oförskämd recension. Jag kände mig tvungen att mejla författaren och fråga varför i hela norden hon lägger ut en så negativ åsikt på sin egen blogg!

Jag tycker att en webbsida eller blogg där man presenterar sin bok INTE är någon sorts konsumentupplysning, utan där kan och ska man göra REKLAM  för sin skapelse.

Tänker jag fel? Vad tycker ni andra?


Så här vill jag inte presentera min Porten... Biblioteket i Växjö har vikt ut gamla utrensade böcker på detta konstnärliga vis. Ingen sax, bara vikningar.

13 kommentarer:

  1. Läser jag recensioner på författarens sida förväntar jag mig inte att det är alla recensioner som finns, bara ett urval. Jag tycker att författarens sida är en plats att läsa mer om författaren och böckerna, inte ett ställe där man hittar objektiv info om vad andra tycker... Jag tycker det är helt ok att inte ha med negativa recensioner på författarens egna sida, det är ändå inget jag förväntar mig att hitta där.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker absolut att man kan publicera recensioner som inte bara stryker medhårs, jag tror till och med att det kan skapa ett intresse för boken, att fler vill läsa den och se om de tycker likadant. Men gör det som känns bäst för dig själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Recensionerna kommer ju i vilket fall publiceras på respektive recensents blogg antar jag, samt eventuellt i Veterinärtidningen. Men jag får se hur jag gör med min egen blogg. Kommer inte göra som i bioreklamen i alla fall = klippa ut bara de positiva adjektiven :)

      Radera
  3. Beror lite på vad det är för negativt känner jag... något som är negativt för en person kan ju vara positivt för en annan. men det är en intressant fråga. Rent negativa recensioner tycker jag att du inte ska ha med, men recensioner som belyser det som är bra och kanske även några rader om konstruktiv kritik då tycker jag att det är helt okej.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blandad kritik, ok, men rent negativ kritik inte ok. Är ju ändå till stora delar en smaksak. Har själv avbrutit två ljudböcker efter ett par timmars lyssnande för att de tråkade ut mig, ändå har de fått bra kritik (ej fantasy).

      Radera
  4. Rent negativa recensioner tycker jag inte att du ska pulicera på din blogg. Men en bra recension som tar upp konstruktiv kritik kan du ju ta med. Det är ju så olika vad man tycker är bra.
    Jag ar taggat dig i en utmaning; http://forfattardrommar.se/2013/10/18/lasvanor/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt! Har inte hunnit kolla bloggarna ännu idag, har haft annat att läsa ju...:)

      Radera
  5. Du kan ha en flik med omdömen. Bara possitiva =) Men sen kan du själv tala om att det finns typ 1 mindre possitivt omdöme bland de hundratals possitiva...=)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter smart, om det är sant... Alltså om man kan säga att det bara finns ett enda negativt omdöme, typ :) Men gäller det recensioner så blir det inga hundratals...

      Radera
  6. Jag lägger alltid med alla. Tycker det är ärligast. Smaken är ändå olika och saknas någon kritisk röst undrar jag alltid vad författaren undanhåller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nåja. Jag får se hur just jag gör. Än så länge har jag inte en enda riktig recension att lägga ut.

      Radera