torsdag 31 oktober 2013

Nanowrimo börjar imorgon! Bevare oss väl...

Haha, nu är jag med på karusellen! Nanowrimo-hysterin...

Egentligen tycker jag det är lite smålöjligt med denna utbredda, uppiskade iver inför att delta i "tävlingen" där alla kan vinna, bara man får ner minst 50000 tecken i en datorfil. Ingen kollar om det är rappakalja eller verkligen är en historia man skapat. Vinner gör man bara över sig själv. I och för sig sympatiskt.

Ändå känner jag lite av samma spänning som dan före dan. Vad ska hända? Kommer jag sitta den sista november med ett helt nytt bokmanus framför mig? Vilka bokkaraktärer kommer jag att få lära känna? Genom vilka äventyr kommer jag följa dem? Vem faller för vem? Hur många djur kommer få plats i handlingen? Och vilka måsten och borden kommer jag gladeligen att strunta i, skjuta på till december eller delegera?

Alla dessa ? som kommer bli !

Jag har en helt ny, pin färsk stomme till berättelse och längtar efter att sätta igång. Arbetsnamn Brovaktaren. Funderar på att presentera handlingen här allteftersom, men så blir det nog inte. Kommer vara för dåligt redigerat.
Eller vad tycker ni? Vore det läsvärt och intressant att följa med hur råmaterialet skapas?

En bra start är ju att gå upp extra tidigt och hinna skriva lite redan på morgonen, innan dagens arbete. Min dotter har beställt tidig väckning av mig, av just den anledningen, men själv har jag slutat ställa väckarklockan så jag vaknar nog i vanlig tid. Det vill säga när lillhunden krafsar på den stängda sovrumsdörren.

Du som tänker satsa på detta önskar jag Lycka till! Måtte skapandets lampa lysa klart över ditt tangentbord (anteckningsblock) och underlätta fingrarnas sökande efter de rätta bokstäverna!


En fjäril på väg att lyfta från mitt finger, liksom buren av fantasins vingar...

Haha! Gick du på det? Är bara de två sista bladen på en liten snöbärsbuske. Men erkänn att det ser ut som en sen höstfjäril!

5 kommentarer:

  1. Jag önskar dej och Carro lycka till med 50.000 ord i november =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det! Läste i min 5-årsdagbok att jag 2010 hade skrivit 7000 ord efter 3 dagar, medan jag 2011 inte ens hade börjat förrän dag 5... Båda åren lyckades jag nå målet med råge (vilade 2012). :).

      Radera
    2. På 1½ timme imorse skrev jag 799 ord... :) Sen var jag tvungen åka in till stan :(

      Radera
  2. Hihi, jag tycker det är lite fånigt med ivern som råder, men samtidigt väldigt kul! Tänk att alla ska göra det här samtidigt! Känner mig taggad och vill vara med bara för att alla andra gör det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med om att det är lite feststämning. Har min dotter alldeles nära, som också tävlar så vi peppar varandra. Är bara snälla :)

      Radera