tisdag 8 oktober 2013

Musikens förunderliga makt över oss

Under mina dagliga hundpromenader lyssnar jag nästan jämnt på någon ljudbok i min kära lilla iPod. Har just avslutat Jo Nesbös Polis och retat mig på hur han lurar läsaren lite för ofta, avlivar och återuppväcker sin huvudperson gång på gång. Från denna bytte jag till en svensk polisdeckare i en serie, glömt vilken i ordningen (nr 6?). Men plötsligt blev jag bara sååå less på deckare. Stannade på skogsstigen, drog upp iPoden och knappade över till musik...

Vad valde jag då? Jo yngsta dotterns spellista som hon la in åt mig för ett par år sedan. Märkte hur jag längde på stegen för att kunna gå i takt, hur humöret steg och fantasin flödade. Greps av en stark lust att skriva igen. Vad som helst egentligen, men allt eftersom en låt avlöstes av nästa märkte jag hur påverkad jag blir av musik. Inte första gången jag konstaterar detta.

Därför lyssnar jag aldrig på musik när jag skriver. Känner att det skulle styra mitt sätt att skriva. Dämpad, sorglig musik - det går åt skogen för huvudpersonen. Häftig, rytmisk musik - något riktigt spännande inträffar. Love songs - romantik uppstår.Typ. Jag vill bestämma själv. Men som omväxling till mina ljudböcker så är det underbart att njuta av! Och i skogen lyssnar ingen (utom hundarna) när jag nynnar med.

Är det någon som sett om detta har undersökts, alltså varför musiken har en sådan makt över oss, påverkar oss så djupt? Finns säkert mängder av forskningsartiklar, men struntar i att googla på detta. Har bättre saker att lägga tiden på! Som att skriva till exempel...

Hur påverkas du av musik? Använder du den för att få inspiration, om du skriver?

4 kommentarer:

  1. Förut lyssnade jag ganska mycket på musik når jag skrev eller läste, men nu gör jag nästan aldrig det. Vissa låtar kan inspirera ibland.
    sv: så är det kanske. får väl se om jag kan hitta nåt lättsmält att läsa innan jag börjar på din bok :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å andra sidan - gillar du Porten efter att ha läst Cassandra Clare så borde det ge extra pluspoäng! :)

      Radera
  2. Jag lyssnar på musik till nästan vad jag än gör. Ibland tom. när jag rider ^^ Men jag väljer musiken efter det jag hittar på, inte det jag hittar på efter musiken. Det är kanske det du behöver göra när du skriver? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. I så fall skulle man ha en låtlista upplagd efter vilka känslor de inger... Skulle säkert funka! :)

      Radera