söndag 20 oktober 2013

Mina läsvanor, om nu någon är intresserad...

Har blivit utmanad av Författardrömmar att svara på nya frågor - denna gång handlar det om läsvanor.

1. Har du en speciell plats hemma där du brukar läsa?
När jag läser i egentlig mening sitter jag alltid vid köksbordet. Oftast är det i samband med någon måltid faktiskt, måste jag erkänna. (Ska man skämmas för det?). Men det mesta av mitt "läsande" är egentligen hörande! Jag drar över ljudböcker av skilda slag till min kära iPod, som hänger med på hundrundorna i skogarna runt bostaden. Lyssnar på detta sätt 1½ till 2 timmar per dag. Dessutom har jag alltid en ljudbok på gång i bilen...

2. Bokmärke eller random pappersbitar?
Jag gör egna bokmärken, förutom ett fåtal jag får av mina barn eller från annat håll (reklam etc). Min skärapparat producerar ofta lämpliga pappersstrimlor men dessutom delar jag diverse gratulations-och julkort i 3-4 delar på höjden. Blir snygga, lagom stora bokmärken! Fast ok, till nöds hugger jag första bästa sak: gummiband, påsförslutare, tomma kuvert, hörn från dagstidningen...
3. Kan du sluta läsa när som helst eller måste du sluta efter ett kapitel eller ett visst antal sidor?
Lite olika. Gärna kapitelvis, men stämmer ofta dåligt med tiden jag har på mig. Dessutom, är det en cliffhanger som avslutar kapitlet måste man ju bara läsa lite till... Och somliga kapitel är alldeles för långa. Eller finns inte alls som i en bok (glömt vilken) jag läste i somras. Jag läste och läste... Tills jag började undra när kapitlet egentligen skulle ta slut, haha!
Annars slutar jag oftast vid nytt stycke eller där det känns naturligt. Typ byter perspektiv/scen. 
4. Äter eller dricker du något när du läser?
Som jag sa ovan så läser jag ofta när det är dags att äta. Barnen är ju vuxna sedan länge så sådana principer har vi släppt på... Utom när mellanbarnet är på hemmabesök - hon håller hårt på gemensamma måltider med allmänt samtal! För övrigt är jag storkonsument av te. Börjar med vanligt svart på morgonen för att senare gå över till rött och sedan grönt te. (Chai-te numera allra sist på kvällen).
5. Brukar du lyssna på musik eller ha på TV:n medan du läser?
ALDRIG. Lyssnar över huvud taget sällan på musik och avskyr när TVn står på utan att någon ser på den. Fast det händer ju att någon annan i familjen tex maken spelar musik...
6. En bok i taget eller flera samtidigt?
Som jag redan skrivit: Har minst tre på gång samtidigt. 1-2 vanliga böcker, + en på iPoden och en i bilen.
Läget just nu: Läser Rämnfödd av Anna Blixt men har även börjat på Förlora för att vinna av Eva Holmquist eftersom jag lovat recensera den. På iPoden lyssnar jag på Tusen strålande solar (mystisk titel) av Khaled Hosseini och i bilen på De icke synliga av Fredrik Härén. Har inga som helst problem med detta.
7. Läsa hemma eller överallt?
Hemma, i skogen och överallt dit bilen för mig... Är jag iväg på tjänsteresa så blir det ofta en stund på hotellrummet före läggdags. Kan dock INTE läsa liggandes i sängen, något med mina progressiva glasögon tror jag. 
8. Läsa högt eller tyst i huvudet?
Jag läser tyst i huvudet. Något annat skulle kännas enbart konstigt. Barnen är ju för stora för högläsning...
9. Hoppar du fram i boken eller hoppar du över stycken?
Okej, lite känslig fråga haha. Men visst händer det att jag skummar texten om den känns lite långrandig, även om jag får dåligt samvete. Hoppar över helt vågar jag inte, kan ju missa något väsentligt. När jag står på biblioteket/i bokhandeln och överväger om jag ska låna/köpa en bok, öppnar jag den lite här och där och läser kanske några rader, men framför allt kollar jag att det inte är för långa, sammanhängande stycken utan repliker. Utseendet på texten är viktig för mitt intresse faktiskt.
10. Bryta rygg eller inte?
Förstår inte frågan riktigt. Läser jag en häftad bok/pocket så blir det som det blir med ryggen. Önskar mig en uppfinning som håller upp sådana böcker så jag inte måste binda upp ena handen med att hålla den öppen. Svårt när man äter med kniv och gaffel (generat skratt). Har sett någon modell men då satt den fast i en sorts kudde. Inte bra på ett matbord. Någon som har andra tips? Tunga saker som pennburkar eller tomma (!) temuggar kan nördtorftigt funka (skulle stått nödtorftigt, men tyckte det var synd att radera detta nya, intressanta ord, nörd-torftigt...).
11. Skriver du i böcker?
???!!! Absolut inte. Skulle vara mitt namn då, allra först, om jag äger den. Känns lite som helgerån... Undantaget då facklitteratur, där kan jag framför allt göra understrykningar.
Fast jag hoppas få signera en massa egna böcker i framtiden förstås...
12. Vilka taggar du?
Ja just det. Nu måste man ha koll på vem som besvarat dessa frågor redan. Har sett dem förut. Men jag testar med:
En sen författardröm
Caroline Hurtig
I en annan del av livet
Skriv loss och må bra

Nu ska jag stoppa in hörlurarna i öronen och bege mig till Kabul... Dags nämligen att gå lunchrundan med hundarna!


13 kommentarer:

  1. Lovar att återkomma med svar när min almanacka slutat flämta efter luft! :)

    /ML

    SvaraRadera
  2. Ingen brådska, är ju inte dagsnyheter precis det här med läsvanor... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glöm inte trycka på "svara" om du vill göra just det! :P

      Radera
    2. Har jag missat nu igen ;(. Jag VET ju att det ska vara så...

      Radera
    3. Det närmar sig ....idag läste jag ut Porten :)
      Läste att du är på språng men hör av mig när jag är klar med recensionen.

      Trevlig resa!

      /ML

      Radera
    4. Sitter på hotellrummet och kollar lite snabbt på nätet innan vi ska äta gemensam middag. Jag och 5 gubbar, haha! Fiskodlare så det lär bli lax kan man gissa :)

      Radera
    5. Hoppsan, klickade för tidigt. Ska bli... tja vadå, spännande? Hemskt? Nervöst? att läsa din recension... Nyttigt är nog ordet jag söker. Har alltsen jag var barn gillat "nyttiga" saker :)
      Fick en sorts recension idag på mejlen. Ska lägga ut den när jag kommer hem. Positiv mestadels, fast läsaren tycker jag har för mycket mat-detaljer... Jmf mitt inlägg från häromdagen. :)

      Radera
  3. Aha läser du den nu, jag blev aldrig klar med den vill jag minnas... Har du lånat lr? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte? Jag tycker den är bra, Betyg 4/5 tror jag. Men det går lite långsamt framåt det kan jag hålla med om...

      Radera
    2. Jag är inte så mycket för ljudböcker ju, tyckte den var bra annars, men blev helt enkelt inte av att jag lyssnade...

      Radera
  4. Tusen strålande solar börjar jag snart läsa! Är den bra?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte klar ännu, men visst är den bra, absolut läsvärd. Jag lysnar och är nu på skiva 8 av 12 eller 13. Här är det förvirrande hopp i tiden som jag inte vet om det är så eller om det blivit vid överföringen till iPoden. En nackdel med ljudböcker... Väldigt lång, åtskilliga decennier. Börjar lite längta efter slutet på allt elände...

      Radera
  5. http://skrivpedagog.wordpress.com/2013/10/29/mina-lasvanor-i-komprimerad-form/

    Jag håller vad jag lovar :)
    Kram ML som nu funderat färdigt över mina vanor :)

    SvaraRadera